Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Photocure fundamentale forhold (PHO)

Photocure ASA: Exercise of employee share options in Photocure ASA

1 Like

Tror og forventer at samtlige beholder overskudd/mellomlegget i aksjer, selv om det sikkert er fristende å ta av noe 100 tusner til private formål.
På dagens kurs bør 24 000 opsjoner ende opp i ca 15 000 aksjer, og 27 000 opsjoner i ca 17 000 akjser, og således bør aksje-beholdningen øke som følger:

Erik Dahl fra 3 500 aksjer til ca 18 500 aksjer.
Grethe Hogstad fra ca 14 000 til ca 29 000 aksjer.
Espen Njåstein fra ca 8000 aksjer til ca 31 000 aksjer.
Gry Stensrud fra ca 2000 aksjer til ca 17 000 aksjer.

Det som kanskje er mest interessant med dette er verdien dette nå vil representere for hver enkelt ansatt. I mange år lå jo kursen til Photocure på 40 kroner pluss/minus, mens den nå ligger på rett rundt 90 kroner. Det betyr at verdien av disse aksjene vil være en mye større komponent av hver enkelts privatøkonomi, og alle vil se at Schneiders inntreden og plan har skapt gode verdier for alle. Tror det gir en god drive i organisasjonen, og at alle følger godt opp på Schneiders planer og visjoner.

Verdien for de ansatt på deres Photocure aksjer for noen år siden med gammel beholdning versus antatt ny beholdning blir da som følger (40 NOK vs 90NOK, og gammel vs antatt ny aksjebeholdning):

Erik Dahl fra 140 000 NOK til ca 1 665 000 NOK.
Grethe Hogstad fra ca 560 000 NOK til ca 2 610 000 NOK.
Espen Njåstein fra ca 320 000 NOK til ca 2 790 000 NOK.
Gry Stensrud fra ca 80 000 NOK til ca 1 530 000 NOK.

Mao verdien vil trolig øke fra det som en gang var en kjekk liten beholdning som kanskje holdt til et nytt bad, ny kjøkkeninnredning eller en til og med en ny bil av enkelt merke, til å være den viktigste komponenten i pensjonssparingen.

Tror det motiverer disse folkene som alle nærmer seg 50 eller 60 år og sikkert tenker på pensjon sin. Og som sagt; at det bidrar som sagt til at alle nå følger grundig opp på Schneiders plan.

11 Likes

Haha ja jeg også tenkte “shit just got real”

2 Likes

Ser at det er mye sjømat på topp 10, men det er også 2 biotek-aksjer; PCI Biotech, som fort kan ende opp på neste 10-års beste investering (og som kjent begynner jo neste 10-år på neste åpningsdag på børsen, dvs på torsdag), og Medistim.

PCI Biotech er jo en av mine 2 favoritter og investeringer, men nå som vi er på en Photocure-tråd synes jeg det er spesielt interessant at Medistim er på topp fra forrige 10-år, for det er svært mange likhetstrekk mellom Medistim og Photocure, og folk bør virkelig notere seg siste års kurs-utvikling i Medistim, fra 65 til 192 kroner per aksje.

Legger hodet på blokka nå, men jeg kommer ikke til å heve et øyenbryn om vi i løpet av 2020 passerer ATH i Photocure, med god margin, dvs 155 NOK/aksje.

19 Likes

Takk,
Setter pris på dine vinklinger og refleksjoner.

5 Likes

Hver måned kårer jeg det jeg kaller Teksperter™ for noen av de mest populære investeringene våre :slight_smile:

Det er de 3 medlemmene som har fått flest likes på innleggene sine de siste 90 dagene. Teksperter™ får også en unikt merke på profilen sin og et trofé-ikon ved siden av navnet sitt. Du kan bli Tekspert™ i flere aksjer/investeringer, og troféet vil bare vises i tråder der du er Tekspert™.

Her er denne månedens Teksperter™ og det mest likte innlegget deres fra de siste 90 dagene:

  1. @Rodjer (888 likes)
  1. @Savepig (732 likes)
  1. @Snoeffelen (325 likes)

Resten av topp 10:

  1. @Londonmannen (166 likes)

  2. @Durable (142 likes)

  3. @Hayen (135 likes)

  4. @solvoll (123 likes)

  5. @tekdude (114 likes)

  6. @RakiRebSnem (107 likes)

  7. @sjog (92 likes)

Gratulerer!

1 Like

Hei - skjønner hvordan du og mange andre på div aksjeforum trekker slike konklusjoner. Men min personlige erfaring er at de fleste ansatte (inkl ledende ansatte) ikke har noen kunnskap eller interesse av aksjemarkedet. Selv om de sitter på flotte opsjoner. Den dagen innløsning er mulig, eller en frist er i ferd med å gå ut så vil de fleste velge å realisere umiddelbart.
Nå mener jeg PHO gjorde noen interne grep for noen år siden ang rutiner for dette, men uansett så er vurdering av fremtidig aksjeverdi fremmed mark for de fleste.
De er kjempegode i sin daglige jobb, som er årsaken til at de er ansatt. Men kunnskap om hvordan børs og aksjer fungerer står sjelden på opplæringsplanen.

Så jeg tror ikke vi skal ha så store tanker eller forhåpninger om hvordan de ansatte håndterer sine opsjoner og aksjer. Det kan fort bli mistolket… =)
Når det gjelder DS og Erik Dahl, så er nok situasjonen litt annen. De bør vi forvente kan mer om dette.

3 Likes

Akkurat det er jeg helt enig i, det er faktisk påfallende hvor få av de som faktisk jobber i biotek som eier biotek-aksjer.

Har selv jobbet over 20 år i norsk biotek- og farmasiberdrifter, så der har jeg første hånds kunnskap. Har faktisk sett gjennom komplette aksjonærlister for nesten samtlige biotek på OSE og det er sjelden gjenkjennelige navn.

Og jeg har jo hørt forklaringer og resonnement flere ganger.
Og gjengangern er at aksjemarkedet er totalt uforståelig. Folk jobber ræva av seg og leverer gode resultater, og så går aksjekursen ned??? Og plutselig, ut av det blå så går aksjekursen kraftig opp. It make nonsense!

Mitt argument var at nå som det er en mulighet for at aksjebeholdningen til disse PHO-ansatte plutselig utgjør en formidabel del av disse menneskenes totale net worth så er det håp om at det gjør noe med tankeprosessen til hvordan å håndtere dette, samt at jeg har et håp om at de også ser at Daniel Scheider er mannen som kan forvalte denne “pensjonssparingen” på en fornuftig måte.

Jeg håper derfor at samtlige beholder mellomlegget, som skulle tilsi mellom 15 000 og 17 000 av disse aksjene.
Men vi får jo se, det vanlige virker å være å cashe inn hver gang de har muligheten. Ellers hadde vel produksjonssjefen pt hatt mer enn 1845 aksjer og CFOen mer enn 3500 aksjer. Etter ca 15 og 7 år i selskapet.

10 Likes

En fersk aksjonærliste for PHO er tilgjengelig for Insider-medlemmer. Ikke Insider? Les mer og prøv gratis

Enig i det du skriver, men Dahl har etterhvert kommet seg opp i 8546 aksjer. Så får vi se om det øker ytterligere litt framover.

https://photocure.com/about/management/

1 Like

Antar det er Spetalen og hans kortsiktige venner, som kaster kortene

Hentet ut liste igår morges, altså gjeldende til og med tirsdag denne uken, lillebror Spettet(KRISTIANRO) sitter i ro.

4 Likes

Voldberg helt ute nå? Er vel hans nedsalg som har stått for mye av nedturen fra 90 kroner. Burde i så fall være duket for rekyl opp.

4 Likes

På siste offisielle topp 50 liste var han hvertfall ute.
Forundrer meg at han var såpass kortsiktig at han sikkert ikke engang klarte å tjene noe på dette stuntet.
I tilfelle må det være helt begrenset hva han fikk ut av det.

2 Likes

Har vi historikk på lillespettet og hans filosofi?

1 Like

Tja, med litt graving kan vi nok finne noe cirka greier.
Den 2.12 skriver FA at han har kjøpt 100,000 aksjer i PHO til kurser mellom 64-74.
For å gjøre det enkelt setter vi da en snittpris på de første 100k til NOK 69.
På listen 9.12 har han kjøpt 20k til på kurser NOK 85-100, setter en snittkurs på 90.
På listen 16.12 har han kjøpt 23k til på kurser NOK 84-90, setter en snittkurs på 86.
På listen 30.12 har han kjøpt 18k til på kurser NOK 89-90, setter en snittkurs på 90.
På listen 6.1 har han kjøpt 20k til på kurser NOK 85-90, setter en snittkurs på 87.

Utfra dette vil jeg anta at han har en snittkurs på ca. NOK 76 - 79.

Bruker en tallene som jeg har oppgitt som alle er en usikker snittpris så havner en på NOK 77,55.-

7 Likes

dæven. for ett arbeid!:slight_smile: tenkte mer om han var av den langsiktige sorten eller om han lik sin bror. uansett så kan man anta at vedkommende er i minus per idag. hvis han ikke solgte onsdag og torsdag da.

Nei, jeg vet rett og slett ikke hvor langsiktig han er, men som oss andre tviler jeg på at han ønsker å ta tap i hytt og pine.

2 Likes

takk for gravarbeidet. du gjør en formidabel jobb ift photocure :clap:

2 Likes

Bare hyggelig og takk for det.
Spennende selskap med ekstremt potensiale er drivkraften. I tillegg til potensiell høy oppside for aksjonærene fremmer vi i tillegg livreddende førstehjelp for mennesker som dessverre rammes av blærekreft. Vi kan alle på hver vår måte gjøre vårt for å få Cysview/Hexivix fram i lyset.
FB gruppen er et strålende eksempel på hvordan vi kan gjøre mennesker oppmerksom på en sak, et selskap, en aksje eller et medisinsk verktøy. Ved å stadig terpe på noe vil en som regel oppnå oppmerksomhet, går tregt og krever mye arbeid i starten, men etterhvert ruller maskinen nesten av seg selv akkurat som Photocure nå snart vil gjøre.
Det er min subjektive oppfattelse av hvor Photocure er idag med snart 250 utplasserte skop så vil inntektene rulle inn i stadig høyere fart etterhvert som BLC blir mer og mer kjent i fagmiljøet.
Det spesielle er at nesten uansett hvilken klinikk som fremmer BLC på twitter eller andre steder så brukes det ord som “This new technology” og det sier meg at vi enda er i starten på noe som kan bli veldig stort.

Litt om fb gruppen ift til dette med å vokse etterhvert som det blir kjent for stadig flere. Gruppen hadde i underkant av 900 medlemmer i november, siden da har det kommet 540 nye medlemmer og idag er vi totalt 1410 medlemmer.
Absolutt alle er nok selvsagt ikke aksjonærer, men det begynner å bli en anselig stor mengde PHO aksjonærer samlet på et sted når vi vet at det totalt finnes ca. 3300 aksjonærer i selskapet.

9 Likes