Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Sbanken - hva er alternativet?

Var ikke klar over at Bulder kjørte Gjensidige trikset med utbytte:

3 Likes

Ble “lurt” til å bli Bulder kunde nå. Leste litt om tjenesten og kom over at de skrøt av at jeg kunne få verdivurdering av bolig uten å være kunde. Bare logge inn. Så jeg lastet med appen og logget inn med bankid, ble en del spørsmål så jeg begynte å skjønne tegninga. Men når jeg var igjennom hadde jeg 2 nye kontoer og bankkort allerede. Ikke helt etter planen, og ikke fant jeg noe måte å få en verdivurdering uten å søke lån.

Savner en del tjenester i Bulder, og blir litt skeptisk til fremdriften. Både BankID og Kredittkort var “lovet” i 2021, men er fortsatt ikke på plass. Siste nytt var Kredittkort i løpet av 2022…

Skjønner ikke helt greia med disse “datterselskap” bankene, BN Bank, Bulder, Himla… er det dette som er planen med Sbanken for DNB også ?

1 Like

Kjenner jeg ikke gidder å hive meg på den «nå skal jeg faen meg avslutte kundeforholdet i SBanken fordi DnB har kjøpt de»-bølgen. Lar rammelån og kontoer stå en stund og se hva som skjer. Så kan jeg se hva Kjerstin & co finner på om 1-2 års tid, hva Bulder & co klarer å levere osv og ikke minst høre om erfaringene til folk som bytter osv. Ser ingen hensikt med å være først ut døra. :woozy_face::v::sunglasses:

8 Likes

Skjønner den, jeg tenker egentlig, for noe pes, og har mer eller mindre konkludert med at det ikke lar seg gjøre å flytte over alt enkelt til en annen løsning. Jeg er nødt til å forbli i Sbanken med en god del av mitt kundeforhold uansett. Det er kjipt for det DNB driver med er ikke greit. Jeg ønsker ikke å stå med lua i hånda når DNB varsler at innen 2 med er alle kunder flyttet over til DNB sin løsning, selv om det skjer 1 år frem i tiden. Jeg vil være forberedt og ta den når det passer meg.

Det handler også om prinsipp om å støtte opp om tjenester som tenker nytt og utfordrer det etablerte med nye gode løsninger. Det var derfor jeg flyttet fra DNB til Sbanken (Skandiabanken) for over 20 år siden og har blitt… De har vært en korreks i markedet og en innovatør. Det trengs sårt og dessverre har få andre fulgt opp virker det som.

7 Likes

Helt enig. Har prøvd de fleste selv og sbanken og gjensidige (nå Nordea Direct - snart Nordea) har vært de beste for meg. I sbanken har jeg nå alt jeg trenger så det er surt at DnB sin klamme hånd er inne og fikler under dyna her. Ikke godt å vite hva og når ting skje ær fremover. Spørsmålet er hvor lenge de «flinke» i SBanken blir. Men får bare se det an. Endringer blir det okke som ila de neste 12-24mnd. Men ikke nå :star_struck::sunglasses:

Jeg kom inn som Skandiabankkunde sommeren 2000 og selv om jeg i perioder har flyttet litt på boliglånet, har jeg alltid kommer tilbake. Med diverse bedriftskontoer i DnB, vet jeg veldig godt om alternative bankvirkeligheter, og det gir en egen ro å logge inn i Sbanken i stedet. Nå har jeg rammelån, fond og ASK i Sbanken, 15 brukskontoer til forskjellige formål med et sinnrikt oppsett av faste overføringer, bruker Apple pay jevnlig og er veldig glad i appen og nettbanken. Klarer foreløpig ikke se noen som tilbyr en totalpakke som matcher, så jeg ser an så lenge som mulig. Det er jo en mulighet for at DnB kan finne på å la Sbanken eksistere med egen merkevare, som Bulder og Himla. I tilfelle blir jeg nok værende om betingelsene ellers ikke blir mye dårligere.

1 Like

Ikke lett dette her. Alternativene er ikke-eksisterende. Bytt til Himla, bytt til Builder blir det hevdet. Hjelper svært dårlig da disse suger balle på blåmandag.
Builder ga meg følgende svar på lånesøknad:

Heisan, vi klarte ikke å beregne årsinntekten din basert på de siste seks lønnsslippene. Dette kan skyldes at du har fått ny jobb, har provisjonslønn, utfører sesonarbeid eller lignende.

Du må gjerne prøve igjen etter noen måneder, da kan lønnsgrunnlaget i Altinn blitt bedre

Eeeh, javel…

2 Likes

Enig, Bulder ser spennende ut ved første øyekast, men ser du litt nøye etter er det mye som mangler: Straksbetaling, fond, mulighet til å fjerne “sparemål” som en fast del av appen. Liten skrift på saldo f.eks.

Jeg får heller ikke lån der - virker som du må bo veldig sentralt for å få. Renten er heller ikke så fantastisk som den var.

3 Likes

Straksbetaling, er det noe man trenger utover faktisk hvis det haster å betale, eller er det del av en større pakke som f.eks at vipps skal fungere uten kredittkort ?

Så ett innlegg at Fondsandel var forventet å være på plass hos Bulder om ett par uker, men de har jo tidligere også hevdet at BankID, Kredittkort og PSD2 skulle komme i 2021/høst/vinter uten at det er klart enda. Ikke noe snakk om aksjehandel.

1 Like

Elendig rente på rammelån også, et helt prosentpoeng mer enn jeg har i Sparebank1 gruppen

Håper Sbanken beholder konseptet med lik pris og rente til alle kunder.
Har selv både DnB og Sbanken. Boliglån hos DnB.
Hos DnB må man med jevne mellomrom forhandle om gunstigere rente, og det er ganske gode betingelser om man er på ballen.

Liker Sbanken bedre siden de gir konkurransedyktige betingelser uten å måtte ringe banken årlig. Hvis Sbanken beholder konseptet de har fra før ser jeg ikke det store problemet med at DnB er eier av “filialen”.

5 Likes

Straksbetaling er kjekt hvis man kjøper/selger noe og selger ønsker å motta penger med visshet der og da. Som Vipps for mer enn 5000,-. :blush:

Også praktisk hvis man trenger å flytte penger raskt mellom banker når det er gebyrfritt som hos Sbanken.

Ikke noe must å ha, men hvorfor godta et dårligere tilbud.

Funksjonelt er Sbanken veldig bra er vel det man innser enda mer i jakten på alternativ…

2 Likes

Jeg har vært kunde i SBanken i over 20 år. I de siste 10 årene har jeg lagt til flere og flere tjenester. Fondssparing, ASK og generelt all aksjehandel og nå sist boliglån (rammelåntilbudet til 1.49%).

Som en annen skrev lenger opp - forter meg ikke her. Vil se an hva som skjer med SBanken/DnB og ikke minst hva konkurrentene gjør og hva kundene gjør. Folk får virre rundt litt først så velger/bytter jeg når jeg føler tiden er inne. :+1::sunglasses:

1 Like

Ville forundre meg om DNB legger ned Sbanken egentlig, er jo vanlig å segmentere kundene. Så lenge tjenestene forblir som de er, og videreutvikles, og de fortsetter å være konkurransedyktige på betingelser.

Feks er det så vidt jeg vet Lilleborg som produserer både de dyre merkene og billigmerkene, gjerne samme varen med ulik etikett og pris.

Uansett mener jeg det er en uting at DNB tar over Sbanken for de kan absolutt komme til å gradvis øke priser osv, eller forsøke å få kunder til DNB ved å redusere tjenester i Sbanken feks.

1 Like

Er absolutt ikke fornøyd med at DNB blir enda større ved å sluke Sbanken. DNB er ikke norges største bank fordi de er best på innovasjon og på kundebehandling. De er store fordi de alltid har vært store, og nå blir de større. Men jeg kommer ikke til å rømme skuta før jeg ser hva som skjer. Det er jo heller ikke utenkelig at de andre bankene vil gjøre seg lekre for misfornøyde Sbanken-kundene, heller.

Det som allikevel irriterer meg grønn er hvordan dette fungerer - eller ikke fungerer - her i landet. Vi har altså en vaktbikkje for å sikre konkurransen som ikke ser at færre tilbydere gir dårligere konkurranse (dagligvarebransjen, noen?). Jeg tror problemet er at Norge er et veldig lite land, og de som sitter i toppen av politikk, bedrifter og kontrollorganer har gått de samme universitetene, er i samme alder og er i de samme nettverkene. Det minner litt om en bananrepublikk når ingen noen gang er inhabile (sentralbanksjef, noen?).

7 Likes

Noen som vil starte opp f.eks ESS banken og integrere gode gamle Netfonds?

Tenkte å opprette Skambanken, men tror det navnet er registrert på DnB allerede.

Ikke lett å finne en god erstatter for Sbanken gitt…og vanskelig å gjøre det bedre enn prislisten under. Om noe så måtte lav rente på brukskonto og innskudd vært et tema, men kontanter har jeg stående i annen bank så det er vanskelig å “ta” Sbanken på noe - før de nye eierne endrer businessmodellen evt.

Etter en tur innom Bulder Bank har vi endt opp i Storebrand. Ikke den beste appen, men bredt utvalg av tjenester og gode betingelser. God fondsløsning integrert og kjekt å kunne ha hele familien i samme bank/system. Storebrand har også kjøpt Kron så det kommer nok enda mer nytt der snart. Apple Pay er et pluss.

Bulder blir litt enkelt og slitsomt uten nettbank eller mulighet for annen innlogging enn biometri. Fondsløsningen som kom nylig var dyr og dårlig. Appen er ok, men liten skrift på tallene og mye sort bakgrunn faller ikke i min smak. Lesbarhet og utforming er punkter jeg setter ris på “overalt”.

1 Like

Noen som har prøvd Lunar Bank?

Ser de har både til privat og bedrift, dog kun abonement med 149/mnd for bedrift

2 Likes