Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Shorting, kursmanipulasjon og (manglende) lovverk

Retail må få lov til å diskutere på børsforum. Om Tekinvestor startet en tråd med Case X, hvor det lå en åpen short Y, med deadline Z så er det ingen hinder eller ulovlighet i at vi da kjøper aksjer og holder. Eller?

Edit:

Skal sies jeg misliker STERKT hvordan shortaktører og algoritmer direkte ræv****** mindre likvide norske aksjer. Jeg kjøper ikke aksjer med aktive shortaktører etter erfaring med hvordan de kan slå beina vekk under enhver positiv fundamental utvikling i et selskap (aksjekurs). Så jeg er biased.

Men akkurat her ser jeg ikke noen problemer ved første øyekast.

6 Likes

Tror du har lov til å fortelle om handler du har gjort, men tror det er en liten gråsone når det kommer til å fortelle om handler du skal gjøre. Klarte ikke google meg fram til noe konkret. Er veeeldig off topic nå. :stuck_out_tongue:

Tror problemet først oppstår dersom det blir organisert, eller det er en aktør som kjøper og så prøver å få opp prisen ved rope kjøp (ref. E24 saken jeg lenket til tidligere).

Så lenge det er et tips på måten du formulerer tror jeg også man kommer unna med det. Kanskje. Finner slike ting på gamle HO forumet enda.

1 Like

Er en viss gråsone, sant det. Greia er at man kan ta seg faen på at myndighetene agerer på vegne av storkapital (og ikke omvendt). Så det kan sikkert få etterspill for noen uheldige sjeler.

1 Like

Flyttet GME snakket hit fra Bjørnetråden.

@Nocturne, jeg fatter ikke at du blir så provosert av dette, som har sett shortfond flokke sammen og systematisk myrde enhver oppgang i NANO så selskapet har vært kronisk underfinansiert og ute av stand til å hente penger på kurser som står i forhold til hvor langt selskapet har kommet.

Jeg kan nesten ikke overdrive hvor mye jeg fryder meg over hele GME situasjonen.

Leste akkurat nå at Elon Musk driver og pisker opp under dette for å ta igjen på alle shortfondene som prøvde å drepe Tesla.

13 Likes

https://www.healthline.com/health/mental-health/stockholm-syndrome#:~:text=Stockholm%20syndrome%20is%20a%20psychological,years%20of%20captivity%20or%20abuse.

Shorter jo selv, så er kanskje litt biased :sweat_smile:

Spøk til revolver, jeg setter bare spørsmålstegn ved rasjonale bak det hele, og om det er lovlig.
Hvis det er lovlig, helt OK, og well played. Er spent på om det får noen etterspill, foreløpig har det jo ikke vært noen tegn til det :slight_smile:

1 Like

https://finance.yahoo.com/quote/GME?p=GME&.tsrc=fin-srch

heftig pretrading… for et opplegg.

Er GME det nye gullet, sikker havn?

Er bare å kjøpe

Er du med?

Hehe, vurderte en lottokupong i går på $80 men slo det fra meg fordi jeg ikke ville være med på crazy bro science. Kan angre nå (3x på en dag ville vært beste traden ever). Han Chamat duden kjøpte call opsjoner på $115 i går. De rike blir rikere :flushed:

De får styre på, kaster meg aldri på slike ting. Er for spekulativt for min del, når musk og co i tillegg kommer inn så bekrefter det bare galskapen enda mer.

2 Likes

De skal vel ta shorterne i AMC i dag. Bare å kjøpe inn popcorn.

Som nevnt på chatten, her blir det garantert endringer og konsekvenser.

Og til dere som fryder dere. Careful what you wish for… om det skulle åpnes opp for collusion i aksjemarkedet så er i hvert fall alle småsparere fucked beyond any…

Og så begynner vel den retorikken rundt at shorting er så umoralsk å bli rimelig utdatert!?

Edit: Og jeg kan gjerne stille meg bak den avskyen mange har mot Wall Street og finansverdenen. Men når store aktører får bank, så går det fort (minst) like mye utover vanlige folk som feks har pensjonen sin i fond som taper på dette, osv. Jeg tror ikke dette er måten å få bukt med umoralen og mal praksisen på Wall Street for å si det sånn.

1 Like

Shorting er ein grei måte å sørge for at overkjøpte aksjar blir rimleg prisa. I GME sitt tilfelle, fortjente shorterane å brenne seg. 138% av aksjane blei shorta, og prisen på aksjen blei pressa langt lågare en det fundamentale skulle tilseie.

Ingen ting gale med short, men shortinga i GME var like mykje manipulasjon av pris som kjøping som føregår no. Bortsett frå at det er fond som tar smellen og ikkje avg. Joe.

5 Likes

Enig i alt du sier, bortsett fra at jeg mener en diskusjon rundt shorting alltid må være oppe på agendaen. Dette er det også, om vi ser på historikken.

Finansbransjen i norge ble vernet for noen år tilbake for eksempel.
Spennende å se hvordan reguleringsmaktene handsker med laugvirksomhet på nettet. Kaste de ut av serverne til store aktører, droneangrep…

Det frie markedet er kun en ide, ikke noe som gjelder i virkeligheten… Shorting er også kun en ide, når det blir praksis så må det alltid en diskurs til.

1 Like

Har ingenting i mot shorting, men den jævla robothandlingen den har jeg veldig mye i mot…

3 Likes

Shorterne gir seg ikke - game on b*** :sweat_smile:

David mot Goliat er et narrativ det er enkelt å heie på, jeg ser den @Savepig - jeg har bare personlig ikke noe i mot shorting så lenge det blir gjort i lovlige former.

Det eneste WSB og longerne har gående nå er at market maker fortsetter å kjøpe aksjer for å hedge opsjonsrisikoen. Leste også at renten på shortaksjer som lånes i GME nå er på rundt 80%. Sinnsykt! Shorterne kan fort tape her.

Samlet er shortinteressen i Gamestop, som har 5.000 videospillbutikker, nå på 5,5 milliarder dollar, som betyr at 71,79 millioner aksjer er lånt ut til praksisen. Det er rundt en million aksjer mer enn for en uke siden.

2 Likes