Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Shorting, kursmanipulasjon og (manglende) lovverk

Kanskje ikke noe på en bear-tråd å gjøre, men her kan man se hva WSB gærningene prater om:

http://104.131.48.154:3000/public/dashboard/e65fcfcb-70a4-4d86-b7fb-888057c67881

Slik jeg har skjønt det var shortposisjonen synlig. De hadde også shortet mer en hva det faktisk var dekning for.

WSB kjøpte aksjer. Med viten at shorten gikk ut på dato i nær fremtid. Nektet å selge.

Dette satte så i begivenhetene da shorterene ikke fikk tak i aksjer for å dekke shorten sin :joy::joy::joy::ok_hand: well played

4 Likes

Ingenting som lukten av brente shorts for å få blodet til å pumpe

3 Likes

Må jo bli mange shortere som vurderer å kaste kortene rundt om? Eventuelt går short i GME nå. :slight_smile:

Skummelt å shorte denne når de sitter å sier at den skal opp til 900-1000usd…

Er jo (nesten)det samme som har skjedd i tesla i en årrekke.

:slight_smile:

Nesten så man får lyst til å kjøpe en ubetydelig sum…

To gale svar gir ikke en rett. Argumentet ditt faller på sin egen urimelighet. Man kan mene hva man vil om shorting, men det er lovlig. Å organisere pumps (eller dumps), via anonyme nettforum er, såvidt meg bekjent, ikke lov.

I sin iver etter å ta “the bad wolves”, tror jeg WSB gutta er ute på tynn is. Verste av alt er at all info ligger åpent på nettet, så hvis f. eks Citron velger å gå til sak her burde det være enkelt å sikte enkelte aktører som har vært med på skape denne pumpen.

Jeg observerte dette fenomenet i kryptoboomen i 2017-2018 på nært hold da det florerte av pump and dump grupper på Telegram og Discord (de finnes sikkert enda). Fellesnevneren var å finne en krypto med lav mcap og freefloat for å så pumpe den mest mulig. De som var lengst ute i informasjonskjeden (dvs. de som ikke var betalende medlemmer), fikk selvfølgelig ikke kjøpt før det var for sent. Trå varsomt sier nå jeg… :blush:

2 Likes

Men nå er det ikke WSB som har direkte pumpet aksjen.

Det er det shortaktørene som har gjort når de skal dekke shorten. Da aksjer til salgs ikke har vært nok.

1 Like

Eh, litt høna eller egget eller?

Måtte shorterne ha dekket inn om ikke en massiv retail bølge hadde skylt over dem? Og hadde denne retail bølgen funnet ut at det var lurt å kjøpe GME hvis det ikke var for WSB?

Man kan sikkert diskutere seg i hel om jussen rundt dette, men min ryggmargsrefleks er automatisk skepsis. Men enig i at bevisbyrden ligger på shorterne i å bevise om det har forekommet noe ulovlig her.

How a Penny Stock went up 451%

1 Like
1 Like

Shorten var synlig. Og den var i ferd med å gå ut på tid. Så den måtte dekkes inn uansett hva WSB hadde gjort.
Det inntrykket jeg sitter med etter å ha lest posten på reddit.

Shorten var også satt med høyere antall aksjer en hva som er tilgjengelig. Skjønner ikke hvordan de har fått det til :flushed:

I mine øyne en helt legitim spekulasjon fra retails.

Man kan jo snu på det, der hvor store aktører setter short, for så å komme med negative analyser, og negative uttalelser i media i etterkant. :man_shrugging:

4 Likes

Heilt til pass for short pakket å få en nesetyver. Blir gjerne med på neste :wink:

4 Likes

Jeg ser du er inne på noe av samme logikk som @Savepig - “de store aktørene gjør det, så da burde vi også få lov”. Det du skriver har jeg ikke sett forekomme, men det forekommer sikkert.

Det gjør det imidlertid ikke rett at retail da skal få lov å gjøre det samme. Det burde være forbudt, rett og slett, uavhengig av hvem som står bak analysen(e) mener nå jeg.

Det sagt så har jeg ikke noe til overs for Citron etter å ha hørt tiraden til han som utfordret WSB…

Edit: jeg klør meg i hodet av alle millenials inne på WSB som tror alt skal til himmels og SL er for pyser, men vi må vel alle begynne et sted… :sweat_smile:


image

1 Like

Legitimt poeng da, ikke ha stoploss hvis du bruker Robinhood og de selger stop-loss infoen til folk som shorter aksjen? Må heller bare følge med og manuelt stop-losse seg ut. :stuck_out_tongue:

Og å legge ut på et forum at hey, den aksjen her har naked shorts, så hvis nok folk kjøper, så blir det tidenenes short squeeze er da helt innafor? :stuck_out_tongue:

2 Likes

Nå tror jeg du bare troller, men jeg biter. For det første er det ingen bevis for påstanden om at Robinhood selger sine brukeres SL data til meglerhus (er det i det hele tatt lov?), men du velger å ta denne påstanden fra en anonym skribent for god fisk og er villig til å legge penger i utsagnet.

Vi vet begge SL er helt nødvendig verktøy i kassen som trader - og både du og jeg hadde nok tapt mindre på enkelte posisjoner om vi hadde brukt SL (iallefall jeg :sweat_smile: ).

For det andre; å legge ut “anbefalinger” av aksjer er jo en gråsone. Å formulere det på måten du gjør har jeg ingen problemer med, men hvis du leser noen av trådene på WSB så er det direkte oppfordring til kursmanipulasjon (slik jeg tolker det). Jeg tror ikke det ville blitt tolerert her inne å skrive slik de gutta gjør der.

Til slutt; jeg gjorde litt mer research på fenomenet og @rosk82 var inne på delårsaken til oppgangen; shortselgerne måtte dekke inn pga. skvisen. Jeg skriver delårsak fordi mesteparten av handelen som ble gjort i aksjen var via opsjoner. Og da får vi plutselig enda en faktor i oppgangen; når folk kjøper opsjoner må market maker hedge deler av posisjonen ved å kjøpe aksjer i markedet til markedspris. Jo flere som kjøper (i dette tilfellet) call opsjoner, jo flere aksjer må market maker kjøpe for å utlikne risikoen. Kombiner dette fenomenet med en short som var 30% over antall aksjer i selskapet (jeg vet heller ikke hvordan det er mulig, naked shorting kanskje?) - og du har oppskriften på tidenes rakett.

Det er egentlig litt nydelig når man studerer det på avstand. Men likevel litt kvalmt :slight_smile:

2 Likes

Er det ikke ulovlig med naked short? Noe sånt som de der cowboyene i Element har holdt på?

2 Likes

Robinhood selger ordredataene i hvert fall. Selger de SL ordrene dine? Tjah? https://fortune.com/2020/07/08/robinhood-makes-millions-selling-your-stock-trades-is-that-so-wrong/

" The acronym stands for “payment for order flow” and describes the fees Robinhood and others receive from electronic market makers for passing on customer orders. For example, when you buy a share of [Tesla] on your phone, Robinhood sends that order to a trading giant like Citadel Securities and receives a few pennies in return—the PFOF. Citadel, meanwhile, completes your trade and makes a few pennies itself."

De videresender ordren din til et meglerhus som gjennomfører ordren for deg. Det er ganske langt mellom det og selge info om aktive SL ordre, men det kan selvfølgelig forekomme. Kan prøve å finne ut av det.

Du kan jo spørre deg hvordan de tjener disse pengene :wink:

EDIT: ser du oppdaget at det ikke er noen kurtasje for Robinhood traderne :crazy_face: