Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Småprat 2000 1

Jeg er enig her, men man må jo også være obs på at kvartalet etter at avskrivningen er gjort, så ser tallene pene ut, men det er kun pga de store investeringene som er blitt gjort i forkant. Det er mao ikke et sunt firma, og så sant det ikke ser ut som de gjør endringer i hvordan de investerer, så kommer de til å gå på samme smell litt lengre fram.

Dette er veldig relevant for Funcom, The Park er jo en stor endring i hvordan de investerer, det blir avgjørende å se hva de får til på små budsjetter og korte tidsfrister.

2 Likes

Det er sant… Hvis man da er langsiktig og strategi skal være som før så må man regne med at det bare fortsetter som det har gjort slag I slag.

Men nå med tanke på FUNCOM så tror jeg ikke vi skal være red for. En ting er deres meldte strategibytte som forsåvidt gamere har synes “makes sense”. Den andre tingen er at de har kniven på strupen. Leverer de ikke nå så legges de ned. Jeg tror inngang nå kan være et Ganske greit bet. Ikke la den negative EBIT blende deg I denne nedskrivningsfasen. Gammelmorro skal innrømmes som gammel morro. Se på EBITDA og cashflow…

Jeg følger med på Funcom, det kan være de er i ferd med å gjøre en helomvending, men jeg liker ikke gå inn i aksjer jeg ikke er rimelig sikker på at vil øke i verdi over en 2-3 års periode. Som du har påpekt, det er sikkert mange som har lyst å bli med på en hype opp mot The Park launchen, så muligheter for å gjøre en trade, men jeg synes det blir litt for spennende.

Jeg vil se noe håndfast på at det går i riktig retning før jeg gjør noe. Være seg google trends, salgstall fra Steam eller evt børsmelding. Jeg går glipp av evt gevinst fra absolutt bunn, men ettersom jeg ikke liker å drive med kortsiktig trading, så slipper jeg å følge aksjen ned i dass hvis The Park ikke blir godt mottatt.

1 Like

Nei ikke hype… Se på de tallene jeg har vist deg. Det er let for FUNCOM å få EBIT på mer enn +5 Mill NOK i Q4 med salg av The Park. Og det betyr altså at verider er fundamental sett skap og at markedet vil prise deretter.

Det blir og rimelig ureflektert om dere snakker om 100 000 salg av et spill som hype. Det er fullstendig edruelig og kanskje på nedsiden. De kan like gjerne selge 500 000 og om flere enn de TSW troende kjøper.

Joda du trenger ikke forsvare din strategi for meg. Det kan godt være at du ikke vil miste så mye oppgang ved din strategi… Det kan og godt være du gjør det. Men vi får se. Blir litt som med STARBREEZE, da de i praksis var konk og pris pr aksje var 0.05… Vel de som kjøpte da (og fortsatt har aksjen) de har jo så definitivt tjent mest.

Så du mener the Park ikke har investeringer som skal avskrives? Med 100K solgte vil funcom neppe sitte igjen med noen som helst.

The Park har sikkert kostet i sjiktet mellom 1-3 MUSD å lage(husk ny motor som ikke har blitt brukt av funcom før). Om vi antar 1 MUSD og funcom selger spillet for 15 USD må funcom selge 110K spill for å gå i pluss etter VAT og tredjepart.

Jeg vil ikke bli overrasket om The Park har kostet betydelig mer enn 1 MUSD og spillet blir billigere en 15 USD så da blir break even deretter.

Gordon:

Blir litt som med STARBREEZE, da de i praksis var konk og pris pr aksje
var 0.05… Vel de som kjøpte da (og fortsatt har aksjen) de har jo så
definitivt tjent mest.

Bare dersom Funcom trykker opp 1 milliard aksjer for å bli kvitt gjelden vil situasjonen bli sammenlignbar med Starbreeze på 0.05 (SB på det tidspunktet hadde ikke gjeld. BIG difference)

EDIT: rettet nedskriving til avskriving slik at det blir riktig

4 Likes

Grunnen til at jeg ikke har kjøpt noe i Funcom er fordi kapitalsituasjonen er såpass uavklart. Det er meldt at de skal selge eiendeler, men så har det blitt helt stille. Som vanlig er kommunikasjonen helt på bunn. Dersom det ikke kommer noe negativt tror jeg aksjen vil stige frem mot lansering, men jeg velger å ikke ta risikoen for at det kommer nye negative overraskelser her. Uansett håper jeg det beste for både Funcom og aksjonærene, og at det kommer en bra løsning. Liker også som sagt de seneste valgene og tror tp er et skritt i riktig retning. kanskje tsw kan få et eget liv i episodeform med flere små single player spill

1 Like

Avskrivning… ikke nedskrivning. Nedskrivning = fuckup så det får vi håpe ikke skjer.

Ja kjeeeeempe BIG difference… STARBREEZE = Special <3<3<3, FUNCOM = NoNo :stuck_out_tongue:
Tall er tall, og i så mange ord StarBreeze lagde fucka spill før, så snudde de skuta og så ble det bra (så får det vise seg om de klarer å fortsette løpet). Klart Funcom kan gjøre det samme. Kjøp billig selg dyrt.

Sånn mer teknisk angående lån… At et børsnotert selskap har lån merkes nesten ikke inn i prising av aksje. Det meste dreier seg om EBIT eller utsikter til bra EBIT. Det er helt normalt og det er en sidebetraktning hvordan lånestruktur er. Når det begynner å bli relevant er når man har for mye lån og man ikke har cashflow til å betale avdrag. Der er FUNCOM i dag, men å komme ut av den situasjonen trenger ikke være så vanskelig som enkelte tror. Målet er ikke å betale all gjeld. Målet er å få den ned til en mer normal størrelsesorden.

Avskrivning… ikke nedskrivning. Nedskrivning = fuckup så det får vi håpe ikke skjer.

Rettet det nå. Totalkostanden er det samme.

…Når det begynner å bli relevant er når man har for mye lån og man ikke har cashflow til å betale avdrag. Der er FUNCOM i dag,…

Interessant

Vel, det er jo velkjent… Men Funcom har et år på seg til å få noe til… Og jeg tror de klarer det (særlig dersom de hadde sparket EE). Deres nye modell er særs utgift og EBIT vennlig. De skal ikke selge mye for å gå i pluss… Så spenningen består i å få bekrefte hvor godt disse småspillene kan selge.

1 Like

DNO over 9 igjen, måtte kjøpe tilbake noen litt høyere enn jeg solgte de for, snitt nå 8,85. Betalingsbekreftelse og vi passerer 10 kroner på ett par dager.

Hold ellers ett lite øye med BWO, beveger den seg litt nærmere 3,3 tallet igjen så kan den være ett tips for reaksjon opp igjen

1 Like

luer litt på å ta en håndfull. nærmer seg vel kjapt ny betaling, om den kommer da

har du litt is i magen så tror jeg du kan få litt billigere mot slutten i dag mm det kommer noe nytt. Ellers dropper den “alltid på morgenen” ved normaltilfeller, slik at du kan iallefall få med 10-20øre ekstra å gå på da hvis du sitter og følger med.

Melding kan jo komme når som helst, men tror ikke det kommer bekreftelse før slutten av neste uke

1 Like

Mange tror jo også betaling i september bare var ett engangstilfelle, derfor gikk kursen fra neste 10 under 9 igjen, kommer nå en betaling til bekrefter dette bare hva som allerede er sagt. I tillegg kommerboosten fra tilbakebetaling av gammel moro. Produksjonen skal økes fra 750-900.000 slik at de vil dra inn vanvittige summer fremover og en full tilbakebetaling er ikke priset inn, det er snakk om ca 8 mrd NOK
mener jeg (står på en tidligere post).

Pr nå begynner det å gå inn hos folk ser det ut til, i tillegg er det snakk om mye shortindekking, disse vil ikke ha mulighet til å sitte videre med melding om ny betaling. DNO og Funcom blir bra fremover, samt trades i BWO når den stikker ned mot 3.30 tallet igjen :wink:

Om Tobii:

Kanskje det :slight_smile:

solgte forresten min lille nsg post i går, trengte gryna til noe anna.

Men eg er helt overbevist om at det kommer til å komme saftige rykk i Nsg,
Ser Msi kjøper litt hver dag, i dag bare ca 30k, men har vert en del mer dei andre dagene

Noen her som sitter i Apcl ?

Nom sitt prosjekt i Kvinnherad ble rikt omtalt i Vestlandsrevyen nå, funnet kvarts for flere ti talls milliarder var vel overskriften

3 Likes

Frister litt å prøve seg på APCL. Ser ut som at kursen falt 13% på byttet av CEO… Har du lodd i den @kronn?

Ja eg ha aksjer i Apcl, og eg var fra januar og frem til tidlig i sommer meget positiv til selskapet, men det har nok dabbet av for min del.
Penge kassen er tom, og dei er helt avhengig av å få en partner raskt på plass.
Har dessverre større tro på at det er andre ting en sykdom som gjør til at Dr. Stuart Lake nå gir seg.
Eg vil påstå at eg kjenner selskapet og lisensene til Apcl over middels godt, og det er ingen som helst tvil om at lisensene kan være meget attraktive, og da spesielt Gambia og Senegal, men det er langt frem til det evt kommer olje opp.

Om du vurdere å kjøpe, så sett ned i ro og stillhet, les gjennom samtlige meldinger fra selskapet siste året, og tenk deg godt om.

Edinson har vel target på flere kroner ved evt partner avtale.
Bare hugs at der det er stor potensiel oppside, der er det som regel også høy risk.

2 Likes