Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

The Park salg på steam

Ja, vi har alle tapt 50% på starbreeze i år… Alle gikk dessverre all inn 5 kroner over ath

Ok, så gratulerer med StarBreeze betraktninger.

Men igjen vedr. FUNCOM så har dere ikke gangsyn, i mine øyne.

Det har ikke jeg sagt… les igjen…

OK jeg har sagt at den vil trolig stige frem mot lansering, men at jeg velger å ikke kjøpe pga underliggende risiko.

2 Likes

Det er da greit. men alle som en her handler uteukkende ut fra teorien om at FUNCOM bare skal feile igjen. Jeg tror faktisk at de aller fleste på dette forumet er solgt ut nå. Erfaringer fra tidligere har dere implementer på autopilot. SOM sagt tidligere, The Park kan godt selge 100 000… Og gjør de det før 17 November som er Q3 rapport så kommer dette til å merkes i prisingen av selskapet. Jeg gjetter på 2 gangen opp fra dagens nivå. Det vil smelle voldsomt. kan bli mere og. Slik jeg ser det så har FUNCOM aldri hatt en så gjennomførbar og ydmyk model som nå. Sannsynligheten for å lykkes er høyere enn noen gang tidligere.

Selger de ikke bra så tror jeg bare aksjen vil vimse rundt … gå ned helt sikkert… kanskje til 0.80 igjen… men den virkelige risikoen er at Jebsen da bare legger ned. Meldingen kommer en dag etter jul og så er det over. Så lenge folk som kjøper i dag er klar over det siste der så kan jeg ikke se noe galt i at noen legger 100 000 på bordet og sier ok, dette er jeg villig til å tape mesteparten av men jeg ønsker muligheten av at disse 100 000 er 200 000 om 2 uker.

2 Likes

Da er vi egentlig ganske enige @Gordon

3 Likes

Nei, jeg vil ikke sitte i en aksje som fint kan gå ned 30-40% over natta.

Ser ikke helt hvorfor det skulle skje. De har jo reforhandlet gjelden, forfaller først til jul 2016.

Helt enig! Dvs, jeg ville ikke ha sagt “mesteparten”, men 30-40%. Er vanligvis noen å selge til selv om alt går dritt. Fikk jo solgt til 4kr etter annonseringen av tallene til TSW launchen. Det kommer jo et spill til som det garantert er noen som kommer til å hype opp samme hvordan det går med The Park.

1 Like

FUNCOMs normale maks volatilitet er 25%. Den faller aldri mer enn det medmindre det kommer en virkelig negativ melding (nå snakker jeg ikke om misforstått vanlig melding, men en som betyr noe)

Det stemmer faktisk, nedsiden er redusert etter mandag. man vil ha mulighet til å komme seg ut på et eller annet sted i 2016.

Sikkert… Nedsiden er redusert som du sier… Likevel, mange tenker ikke så langt så jeg anbefaler folk bare å glemme de kronene de setter inn før launch av TP. Samtidig så tror jeg det blir helt fantastisk Texas når salgstallene pøser på. Halloween… Jeg tror de kan holde THE PARK inne på Topp #10 i 3 dager… :stuck_out_tongue: . Klarer de og 1 dag på Topp #5 så tror jeg de allerede med det er over 100 000 kopier allerede. Hva vil dere si en top #10 plass omsetningsmessig er verdt? Hva er en top #5 plass verdt omsetningsmessig?

Det jeg håper er at Funcom får litt positiv pressedeking og tilbakemeldinger om: “Hvorfor har dere ikke gjort dette tidligere?”. De har jo tenkt å bruke infoen de får fra The Park for å bestemme hva neste satsing skal være. Det hadde vært jævelig bra hvis Funcom faktisk fikk til noe.

Jeg har noen flotte tenk-om scenarioer for TSW på funcominvestor.com kjempeflott lesning i ettertid :confused:

Vel, det same kan jeg si om noen av forventningene om TWD til StarBreeze nå. Forventningene er skyhøye. Man legger lista selv. Akkurat nå for FUNCOM så er den lagt jævlig lavt. Vi tror ikke de klarer noe som helst egentlig. Jeg tror det ligger en business mulighet i det. 100 000 salg er ikke høyeforventninger, det må da gå ant? Og får de det så får man sitte på inn i en periode med bedre kvartalstall og juletider/nyttårstider som både er sesong sterke gamingtider og sesongmessige sterke tider for FUNCOMs aksjekurs.

Enig

Siden vi har snakket en del om SOMA her inne så kan du jo sjekke de. De hadde ca 41 timer på topp #5 og 17 av de som #1. Hvis jeg ikke husker feil hadde de 92k solgte 10 dager etter launch og dette inkluderer vel også PS4 + GOG salg.

Greit å ta med seg at det var til 30$ stk, og listen er omsetningsbasert. Mitt estimat utfra Steamspy-tall er at 55k av de 92k var fra Steam.

1 Like

Men er ikke 55k på steam lite hvis man har 92k totalt ? Da antar man jo at 40% av salget har kommet fra PS4/GOG.

Tjah, Steamspy viste på samme tidspunkt som de la fram 92k-tallet 47k. Steamspy viser nå 71k, nesten tre uker senere. De har ligget på topp 100 hele tida, med mye av tiden på topp 20-30. http://tools.garry.tv/steamchart/?show=282140&range=30

Soma har 1760 ratinger på PS4
https://store.playstation.com/#!/en-us/games/soma/cid=UP1192-CUSA03333_00-HPL3SOMAGAME2015

Soma har også 2440 ratinger på Steam

Mao, 40% av alle ratingene er på PS4. Tilfeldig?

1 Like

Også jeg skulle tro det var høyere, men den der månedlige rapporten var klar på det…? Den sa 47 000 men det var ut 30 September. 92 000 var raportert 2 oktober, og det er jo et parr dager senere med veldig høy plassering… Kanskje salget var noen 10 000ener bare på de dagene?

Steamspy for SOMA sier uansett 71 000 solgte nå… Mitt intrykk er og at det er lavt. Som sagt man skal ikke bli overrasket om det er bias i Steamspy. Måten steamspy fungerer på er avhengig av at salget skjer rimelig homogent ut i alle markeder. Det er en grov antagelse som på så mange måter kan ta deg til veldig pessimistiske verdier… Likevel, antagelsen er slik at den blir rettere jo større et spill og fenomen er… Sikkert spot on for Counterstrike…

bra observasjon…

1 Like

Da kan det jo være at steamspy ikke er så langt unna alikevel da.

For SOMA så kan det se slik ut. men fortsatt, antagelsene Steamspy er bygd opp rundt fungerer ikke like bra for alle spill. De er avhengig av homogene salg. Steamspy om jeg har forstått det rett spør ut til vilkårlige kontoer i verden om hva de har på sin konto. Sitter eierne av dette spillet i et lite kluster men med høy konsentrasjon vel da blir det ikke mange treff selv om det burde vært det. Jeg kan tenke meg at små spill, eller spill netopp startet salg blir høyst usikker. Mye mer enn det usikkerhetsspreadet som blir angitt. Videre hvordan takler steamspy om TSW community har kjøpt flere kopier hver? Jeg gjetter å at flere kopier blir tellet som 1… Neste spørsmål er steamspy skal jo ikke gi tall i pre Order i det hele tatt, hva er det vi ser nå? Hva er confidence i usikkerhets angivelsen… Er det 50%, 66%, 80% eller 95% sikkert at svaret er innenfor intervallet angitt. For meg så trumfer ikke Steamspy helt vanlig fornuft vedr omsetning og salgspris.

Når det gjelder Steamspy vs SOMA salg så skal dere huske at Humblebundle selger steamkeys… *#*1 plassen til SOMA er sånn sett ikke reel. Hvorfor sier jeg det… Jo fordi det ligger i kortene her at dere vil knytte salgsprofilen (listeplasseringene) mot det faktisk solgte antall (og omsetning). Du kan ikke det pga Humblebundle salgene booster plasseringen så veldig.

Plasseringen på listen er omsetningsbasert, så nei der. For Steamspy, så sjekker den om du er “owner”. Hvis du har kjøpt det og ikke gitt bort ekstra-keyene, så ja.

Øker nå mot 6000