Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips til en nybegynner?

Hei,
jeg har lyst til å begynne å investere i aksjer, men vil redusere risikoen for å gjøre noe dumt siden jeg er nybegynner og ikke kan noe særlig om aksjemarkedet.

Jeg har tenkt på å investere noe langsiktig og noe mer kortsiktig. I tillegg til dette tenker jeg å ha noe i fond, type global indeks.

Siden jeg er ny på området lurer jeg på om det er noen tips å få til hvordan jeg kan finne gode selskaper å investere i? Både for lang sikt og kort sikt.
Og er det noen kjennetegn på selskaper jeg bør styre unna?

4 Likes

Kan anbefale at du begynner med å lese gjennom denne tråden, står mange gode råd her:

og denne:

og denne:

5 Likes

Lurer på om vi har noen tråd om dette fra før men uansett så er mitt første tips å begynne å høre Pengepodden fra episode 1 og utover.

@KarlOStrom som var med i starten der har en utrolig god pedagogisk innfallsvinkel til aksjesparing, og du kan få en hurtigstart på læringen din som vil spare deg mye tid.

Så kan du enten skaffe deg konto på nordnet så du får 1 krones kurtasje første måned, eller nordea hvor jeg tror du får 1 krones kurtasje fast. Da kan du kjøpe noen aksjer for veldig små beløp for å lære deg hvordan det funker rent praktisk.

Men det finnes absolutt ingen snarveier på dette. Om du har tenkt å drive med enkeltaksjer må du sette av veldig mye tid, og helst se på det som en hobby og noe du kan lære mye av. Skal du tjene penger i aksjemarkedet får nesten alle mye bedre risikojustert avkastning av å kjøpe indeksfond.

5 Likes

Generelt så er enkelt aksjer vanskelig, men du må finne selskaper som du kan noe om.
Enten som du er forbruker av, jobber med, hobby o.l.

Hva ville jeg gjort?
Lest Den Intelligente Investor, før jeg foretok meg noe som helst.

Jeg ville også lært meg regnskap på et veldig grunnleggende nivå, og lært meg å lese årsrapporter.

For å unngå altfor mye hodepine i starten så kan man unngå selskaper med mye gjeld og holde seg til de med god likviditet.

9 Likes

^^ This.
Gøyere å følge med og lettere å fortå.

Videre, ikke lek med kompliserte papirer (derivater o.l) før du har god erfaring med aksjer og aksjemarkedet :slight_smile:
Lykke til!

Denne er ikke helt feil heller, om du er interessert i det tekniske.

4 Likes

Og insiderchaten når investeringene ikke går veien og du trenger en pickmeup :slight_smile:

4 Likes

kort forklart for denne tråden er følgende:

ikke stress med å kaste inn penger på børsen da vi er på tidenes toppnivåer i de fleste(gode) aksjer.

Bruk god tid til å lese regnskap,bli kjent med de forskjellige sektorer og bruken av typer forskjellige ord og begrep som P/E,P/B og EPS osv.,-og ikke vær flau over å bruke mint 5 år på nettopp dette.

Først da,etter å ha gjordt det som nevnt ovenfor vil det være mest lukrativt med en eventuell inngang i aksjemarkedet.

Lykke til.

:slightly_smiling_face:

1 Like

Tips nummer1: Ta alle tips du måtte få om enkeltaksjer på nettforum med en god dose grovsalt.

Du skal lete lenge for å finne objektive vurderinger. De fleste uttalelser faller i en av disse tre båsene:

  1. Sitter i aksjen, og vil at den skal opp.
  2. Sitter ikke i aksjen, men snakker den ned for å få billigere inngang selv.
  3. Har solgt seg ut av aksjen med tap, og snakker ned aksjen i affekt.
6 Likes

Vit at aksjekurser går opp og ned; enten oscillerer den eller ligger i trend. Det vil si at sjansene for å gjøre gode kjøp er tilstede hvis du er tålmodig. Kjøp billig, sikre gevinst på veien.

2 Likes

Ingen har noensinne gått på trynet ved å kjøpe Yara-aksjer.
Mer stabilt enn noe annet. Dessuten ventes en syklus opp siden ny kapasitet ikke kommer på markedet på en stund.

Begynn her, så kan du øke risiko (og potensiell gevinst) etterhvert.

Lykke til!

1 Like

Nå skal jeg gjøre deg en stor tjeneste som du kommer til å takke meg for (eller tenke på) om 10-15 år: sett penga i globalt indeksfond, glem at du har dem, sjekk saldo 10 år senere. Bare hyggelig.

4 Likes

Veldig enig med @Bobo her!!

Noen tips til selskaper du bør styre unna (eller bare trade kortsiktig med mindre del av din kapital)

  • negativ egenkapital
  • stort kapitalbehov, og går i minus
  • selskaper som ikke leverer det de lover
  • ekstremt mye haussing på diverse forum og kursen har allerede gått mye
12 Likes

https://investor.vanguard.com/etf

Noen enkle regler for investeringer etter å ha holdt på med finans, valuta, fond m.m. siden 1988:

  1. IKKE bruk gearing (lånte penger)
  2. Spre deg på minst 10 aksjer (og ikke alt i samme bransje)
  3. Vær tålmodig (det tar tid å tjene penger for selskapene, derfor vil det også ta tid å tjene penger som investor)
  4. Ikke vær grådig (du blir ikke fattig av å ta gevinster)

Lykke til og begynn forsiktig!

14 Likes

Det er ikke lenge siden aksjekursen til NAS lå på over 300 kroner. Jeg vurderte å selge da, men øynet mulighet for oppkjøp og enda høyere kurs. En stund etter kom emisjonen. Jeg har belåning på mine aksjer i NAS, og har måttet dekke inn det belånte tapet ved salg av andre aksjer på dårlige nivåer. Ikke overraskende har jeg tapt kraftig på NAS, selv om jeg hadde et par gode trades underveis.

Jeg forteller det fordi det er et eksempel som viser i praksis:

1: Hvorfor du ikke blr belåne.
2. Hvorfor du blr spre deg på flere aksjer.
3 . Følg med på aksjene du eier.
4. Sikre gevinst underveis.

Hadde jeg holdt meg til indeksfond ville jeg hatt minst det dobbelte av det jeg har i dag fordi jeg har gjort så mange feil.

Jeg trodde jeg var flinkere enn jeg var, stupte inn i markedet med alt for mye. Hadde jeg bare gått sakte fram ville min nåværende økonomi vært mye bedre. Hvis du ikke har tenkt til å bruke mye tid på markedene ville jeg personlig kjøpt indeksfond. Jeg ville personlig også kjøpt noe krypto indeksfond.

Lykke til :slight_smile:

9 Likes

Enig i det Holmes skriver her.
Generelt bør du ta tips om spesifikke aksjer med VELDIG STORE klyper salt, uansett hvem de kommer fra.
Les deg grundig opp på de selskapene du synes er interessante, du vil også da finne mye bra informasjon i trådene om de forskjellige selskapene her inne på Tekinvestor.
Å ha kunnskap om hva du kjøper, lang tidshorisont (gjerne 3-5 år) og å spre investeringene i flere selskaper og bransjer er nok veldig lurt.

Har du i tillegg interesse for hva de driver med, så er det nok både lettere å forstå selskapet, og å lese deg ytterligere opp på de, da du faktisk har litt grunnleggende kunnskap og interesse for det.
Og ta gevinst når det føles rett, ikke bli grådig! Er en aksje opp f.eks 20 % eller mer, selg en god andel og la “gevinsten stå” :slight_smile:
( Skulle ønske jeg fulgte disse rådene i starten, hadde nok hatt mange ganger så mye penger i aksjer som nå hvis jeg hadde gjort det, i stedet for å skulle være “lurere” enn de andre :joy: )

2 Likes

Du skriver at du ønsker å investere i både korte og lange posisjoner. For min del synes jeg det da er et godt tips å skille disse på to kontoer. Dette gjør at om du taper penger i kortsiktige posisjoner og du føler du må “vinne” disse tilbake så er barrieren høyere for å innløse deler av de langsiktige posisjonene på “bets”.

4 Likes

Bli personlig kjent med noen som har gjort det meget bra i aksjemarkedet. Over lang tid.