Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Tips til en nybegynner?

Hei,
jeg har lyst til å begynne å investere i aksjer, men vil redusere risikoen for å gjøre noe dumt siden jeg er nybegynner og ikke kan noe særlig om aksjemarkedet.

Jeg har tenkt på å investere noe langsiktig og noe mer kortsiktig. I tillegg til dette tenker jeg å ha noe i fond, type global indeks.

Siden jeg er ny på området lurer jeg på om det er noen tips å få til hvordan jeg kan finne gode selskaper å investere i? Både for lang sikt og kort sikt.
Og er det noen kjennetegn på selskaper jeg bør styre unna?

4 Likes

Kan anbefale at du begynner med å lese gjennom denne tråden, står mange gode råd her:

og denne:

og denne:

5 Likes

Lurer på om vi har noen tråd om dette fra før men uansett så er mitt første tips å begynne å høre Pengepodden fra episode 1 og utover.

@KarlOStrom som var med i starten der har en utrolig god pedagogisk innfallsvinkel til aksjesparing, og du kan få en hurtigstart på læringen din som vil spare deg mye tid.

Så kan du enten skaffe deg konto på nordnet så du får 1 krones kurtasje første måned, eller nordea hvor jeg tror du får 1 krones kurtasje fast. Da kan du kjøpe noen aksjer for veldig små beløp for å lære deg hvordan det funker rent praktisk.

Men det finnes absolutt ingen snarveier på dette. Om du har tenkt å drive med enkeltaksjer må du sette av veldig mye tid, og helst se på det som en hobby og noe du kan lære mye av. Skal du tjene penger i aksjemarkedet får nesten alle mye bedre risikojustert avkastning av å kjøpe indeksfond.

5 Likes

Generelt så er enkelt aksjer vanskelig, men du må finne selskaper som du kan noe om.
Enten som du er forbruker av, jobber med, hobby o.l.

Hva ville jeg gjort?
Lest Den Intelligente Investor, før jeg foretok meg noe som helst.

Jeg ville også lært meg regnskap på et veldig grunnleggende nivå, og lært meg å lese årsrapporter.