Da har RedEye oppdatert, så da oppdaterer jeg også. Samtidig tar jeg med 2020 tallene til RedEye for å illustrere ett par poenger.
Men først en liten bemerkning som er verdt å legge merke til angående estimater fordi det illustrerer usikkerheten på en god måte:
RedEye har estimert inntekter for 2019:
- 28 millioner, estimert 28.01.2019.
- 31 millioner, estimert 06.03.2019. Etter Q4 2018 rapporten.
- 30 millioner, estimert 05.06.2019. Etter Conan Unconquered lansering men MYZ/Conan Exiles ps+ avtale.
- 33,2 millioner, estimert 12.06.2019. Etter Conan Chop Chop reveal på E3.
Range: 28 - 33.2 millioner, eller ca 18% mellom laveste og høyeste inntektsestimat. Det er altså grunn til å tro at RedEye som ett minimum vil enten ØKE eller SENKE inntektsestimatet for 2020 med 18%. Dette gjenspeiler logisk nok usikkerheten som faktisk eksisterer, og mange fornekter.
Det sagt, her er inntekter historisk + framtidige basert på RedEye sine estimater. Jeg har fordelt 2020 ut fra 20% - 25% - 25% - 30% fordi jeg ikke vet når spillene blir lansert, men jeg antar at inntektene blir større senere på året.
Hvorfor er dette nyttig?
Jo fordi det skrives og snakkes svært mye om “fundamentale forhold” i Funcom, mens folk lurer på hvorfor kursen faller. Men, en ganske normal måte å verdsette selskaper på er basert på forrige 4 kvartaler, neste 4 kvartaler, eller en miks av disse - dvs 2 forrige, og 2 neste.
Ser vi på rullerende 4 kvartaler kan vi nemlig se på utviklingen i Funcom som dette basert på faktiske kvartalstall og RedEye estimater:
Og hva er viktig med det?
Vel det er mange tall, og man kan vektlegge dem som man vil. Men hvis jeg fokuserer kun på inntekter så er historien for rullerende 4 kvartaler bakover i tid veldig grei:
Nedadgående fra 2015 Q4 til 2016 Q4.
Oppadgående fra 2017 Q1 til 2017 Q4. Dvs, conan exiles EA.
Ca 35% fall i 2018 Q1. Dvs, Conan Exiles EA faller ut av rullerende 4 kvartaler.
Oppadgående fra 2018 Q2 til 2019 Q1. Dvs, Conan Exiles full lansering + MYZ.
Forventet fall på ca 19% i Q2 2019. Da er Conan Exiles full lansering ute.
Forventet svakt oppadgående fra Q3 2019, og så sterk økning i kvartalet coop shooter lanseres. Og derette videre oppadgående trend inntektsmessig.
Men hva hjelper det?
Tja … la oss se på Chart som en del av vår fundamentale analyse. Går det an? Selvsagt. Jeg vil illustrere ett poeng.
Og hva kan jeg se?
Jeg kan se at kursen ser ut til å ligge 1-2 kvartaler i forkant av hva kvartalstallene (som kommer 1-2 måneder på etterskudd) viser. Det vil si at aksjonærene ser ut til å vektlegge siste 2 + neste 2 kvartaler mest. Ikke forrige 4, og ikke neste 4. Det er greit å ha i bakhodet.
Og hva vil det si i praksis? Jo, at det lønner seg å være funcomaksjonær når det er 3-6 måneder til ett kvartal med stor inntektsøkning, og i hvert fall siste måned før lansering, men at det er veldig usikkert i perioder med fallende inntekter. Og 2019 er ett sånt år.
Har man tidshorisont fram til midten av 2020 eller lengre, så er Funcom ett godt kjøp per i dag. Forutsatt at RedEye ikke bommer grovt på sine estimater.
Har man kort tidshorisont, så er logikken at Funcom er inne i en fundamentalt svak periode hvor man risikerer kortsiktige tap. Og dette forventes i utgangspunktet - i henhold til RedEye sin analyse - å vare noen kvartaler til. Gitt at ikke aksjonærmassen til Funcom endrer oppførsel og begynner å prise inn full suksess i 2020 allerede nå før sommeren 2019.
ps: Siden mange syntes dette med posisjonering er så viktig. Jeg er per i dag ute, og strategien er å avvente til det roer seg, og så kjøpe meg inn igjen før MYZ lansering.