Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat 2017

Larsen lever på en 7 dagers utestengelse fordi han drev å trollet alt og alle

Jeg fikk rett da, dessverre.

1 Like

Har ikke sett NTF på toppen av listen på leeeenge:
image

3 Likes

Man må da ikke høre på de som er litt negative, de er jo enten ute av Funcom, shorter, har tapt masse, eller er bare bitre. :wink:

Det er da aldri Funcom det er noe feil med. Det er artikler som er vinklet negativt, folk på børsen som ødelegger (tjener penger), en børs som ikke “forstår”, osv. Det at Funcom fucker opp hver eneste lansering, det betyr ikke så mye, det kan de jo ordne opp senere (mye senere)…

… Bare se hvordan det gikk med AoC og TSW. Det ble veldig bra spill til slutt, men da var det ikke flere spillere igjen! (Edit: Glemte at det ikke var Funcom 2.0, CE er jo helt annerledes!)

Her på forumet fikk man så huden flasset, fordi man mente det var tull å forvente superrally ved Xbox-lansering. Man burde heller hørt på “Bagger” (GUD!) som mente at man skulle opp 3-400%. Altså opp til 6-8 kroner per aksje. Man snuste vel såvidt på 3-tallet (da gikk toget!!! Måtte ikke stå igjen på perrongen!! TUT TUT!!!), før det nå har falt ned til 2 kroner igjen.

  • Nå er det billig!
  • Nei, nå er det billig!
  • Nå er det i hvert fall billig!
  • Nå kan den ikke falle mer!
  • Nå er det superbillig, kjøp kjøp kjøp!
  • Superbilligst nå!

Men nå er det bare å smøre seg med tålmodighet, vente på en knirkefri full-lansering (HAHA!) og et superrally. I mellomtiden blir det pulssalg der alle spillere i hele verden kommer til å kjøpe CE (alle vil jo ha det, det bare er ikke billig nok!), og Xbox skal vel selge 3 ganger av PC. Venter i spenning. :slight_smile:

Glad jeg ikke bruker så mye tid her lenger, og har full forståelse for mange gamle travere som ikke skriver så mye lenger.

4 Likes

Man skal høre mye før øra faller av…

Sant sant, fortsetter denne diskusjonen her i småprat tråden…

1 Like

Dette blir litt å fyre oppunder noe som i teorien er noe for søkt og kjøre på med skremselspropaganda? ala Funcom går trolig konkurs fordi de kommer ikke til å selge mer.

Hvis man skal gi @christian sin fundamentale analyse noe kred, så blir en slik diskusjon noe spesiell, og argumentere for kurser så lavt føler jeg bør kombineres med annet enn noen streker i ett diagram, spesielt når disse strekene representerte en prising av Funcom før de tjente penger og hadde dobbelt så mye gjeld.

Hva er feks grunnen til at denne fyren megetgod har lastet opp som han har hvis det er muligheter for kurser på 1.80 og lavere?

Eller hva med er feil med Christians modell som forsvarer en slik prising av selskapet?

Forventede tall som er snakket om her er vel Xbox = 0,5x PC = 0,5xPS ca. Funcom har guidet at salget er innenfor forventningene og går dermed utifra at oppsettet er noenlunde slik vi forventet til nå.

Inntektene er jo der nå, selv om de ikke når bull-caset er det fortsatt god butikk for Funcom som kan drive i flere år uten å ha noen braksuksesser etter dette. Potensialet for å gjenta salget fra CE ved neste spill får man diskutere også, men vi vet så lite om neste store spill enda at det egentlig kan vente litt til vi vet mer.

Jeg mener at selskapet fint kan prises til 1,4-1,8mrd om det skal selges om 6mnd, men det har ikke vært noen indikasjoner på at det vil skje.

Så inntil videre er det Oslo Børs som bestemmer, og realiteten er en kurs litt over 2kr nå. Alle har sine meninger, og noen får rett. Står fast på at jeg har holdt meg til fakta og/eller humor i mine innlegg her iallefall, så føler meg ikke så truffet på noe annet enn personlig optimisme til verdien på selskapet utover det som i dag er realiteten.

Synes det er greit at folk holder strategiene sine, og om målet er å selge ved 4kr om 6mnd og man tror det vil komme forstår jeg at 2kr sees på som billig. Vi har mange som er negative her også, men de fleste endrer mening etter at kursen har gått den ene eller andre veien.

Tror alle er klar over at Funcom er volatil, og at kursen både kommer til å gå høyere og lavere enn nå i månedene framover. Akkurat i dag er vi lavere enn vi har vært på en stund og romsterer rundt siste bunn. Synes ikke det er rart at mange tror dette er et godt sted å kjøpe på, er jo tross alt den laveste kursen vi har hatt siden launch :slight_smile:

Alle her er vel også klar over at man selv er ansvarlig for sin egen sparing. Synes forumet er et fint sted for mange ting: Sparring om caset, teknisk diskusjon, rask tilgang på nyheter, bred info om selskapet, gode internett-bekjente å spille CE med en gang i blant og hyggelige folk å prate med gjennom børsdagen ^^

Bull-caset fra februar-mars er avblåst, men vi havner heller ikke i bear-caset.

Kunne blitt en bunn om Jebsen sjokkselger det han kan, eventuelt at CE full launch blir utsatt 3mnd+ i det kursen ligger rundt 2kr og folk er urolige. Men tror ikke det skulle bli så langvarig.

Butthurt mutch? :wink:

Mon tro hvordan Funcom hadde blitt vurdert hvis de var ett nytt selskap som startet fra scratch med lansering av The Park, H&S og så CE?

Funcom har mye å bevise med bakgrunn i historikken, men de har seneste tiden vist at det er mulig, jeg vil si den nødvendige endringen kom ved LMO, strategien var i utgangspunktet god, men alle vet hvordan det gikk. Det var også rundt her de startet den storstilte sparingen for å få trimmet selskapet til den “rippa” varianten vi så til CE lansering.

Jeg synes det ser bra ut på flere fronter, så har jeg også aksjer i faenskapet. Jeg liker også CE som spill som for meg betyr noe og som gjør at jeg tror andre også kan like det. Derfor tror jeg ett CE som fungerer bra utenfor EA kan selge Finfint.

1 Like

Det positive er at det finnes fryktelig mye gode trademuligheter nå ;D

3 Likes

Veldig butthurt. Nesten så jeg ikke overlever hverdagen, faktisk. Føler meg både såret og krenket. :joy:

@Martins Nå tenker jeg også at 2 kroner er en ganske OK inngang, men om det er billig (penger på gata) er en annen sak. Min rant om “Billig!” handler om at det har blitt sagt hele veien fra over 5 og ned til 2. Det er billig hele tiden. For det er en sannhet at kursen uansett skal opp til slutt. Og når den går oppover, så selger man ikke, man blir heller med ned igjen og igjen og igjen.

Og når jeg sjekker innom chatten, er det stort sett de samme (absolutt ikke alle) som gnåler om kursutvikling på noen øre fra dag til dag, som samtidig messer om at de har en horisont på ett år eller to. Støy. En horisont som hele tiden blir lenger, etterhvert som tiden går og kursen ikke stiger dit man ønsker/håper/tror/forventer.

Man snakker mye om Funcom 2.0, at alt er så mye bedre. Og ja, en del er bedre enn tidligere. Men mye er også like dårlig. Da er det ikke rart at markedet ikke priser selskapet særlig høyt. Noe som ofte forklares med at markedet ikke forstår Funcom. Markedet har truffet blink på Funcom hver gang tidligere, selv om vi på FuncomInvestor og nå senere TekInvestor har ment at markedet/børsen og Trygve Hegnar/journalister er idioter som ikke forstår noenting.

@Paddy80 Jeg har forsåvidt også et par aksjer i Funcom, så gjør meg absolutt ingenting om kursen stiger til helt ville høyder. :slight_smile: Jeg har bare ikke veldig stor tro på det, hvis ikke de på nær mirakuløst vis får CE til å bli et fantastisk spill som “alle” vil ha. Eventuelt et nytt spill som gjør det enda bedre. Jeg tror ikke Funcom vil gå konkurs.

Hadde et nytt selskap lansert CE med så mye problemer (selv i EA), så er det vanskelig å si hva markedet eller spillerne ville gjort. Enten ville man gitt dem litt slækk siden de var en ny aktør, eller “svartelistet” dem og holdt seg unna, tenker jeg.

Det er fortsatt mange som vegrer seg for å kjøpe Funcom-spill pga historien, som gjentar seg ved hver lansering. The Park og H&S er vel da unntakene, men dette var jo også veldig små spill.

Edit: Selv liker jeg SWL (og tidligere TSW) veldig godt. Men siden jeg er investor/småsparer, og at det er det eneste MMO-et jeg har spilt, så velger jeg å ikke legge særlig vekt på min egen mening om spillet.

3 Likes

Hvis det var et nytt selskap så tror jeg kursen fort kunne vært 6, 8 eller 10 kroner nå. Men på grunn av den dystre historien så ser markedet et selskap man kun skal eie frem mot lanseringer, og slik har det vært også tidligere. Det tar tid for markedet å justere seg mot at selskapet nå kan skape langsiktig verdi for aksjonærene, og det må de også fortsatt bevise, men tror man på den snuoperasjonen er aksjen svært attraktiv her.

10 Likes

Jeg forventer at vi ser tilbake på i dag og tenker, “Hvorfor kjøpte jeg ikke mer da den var på 2kr?” en gang eller to i 2018, men hey sånn er det jo med Funcom. Man sitter og er irritert over hvor høyt man kjøpte helt til det blir sett på som en lav kurs og så går runden igjen :slight_smile:

1 Like

Synes ikke latterliggjøringen du gjør er måten å kritisere de som har uttalt seg om Funcom med ting som ikke har vist seg å blir riktig. Er naturlig at folk sier ting de tror selv om de kan ta feil. De kan også føle seg helt sikre. Tror det er få her på dette forumet som ikke har tatt veldig feil på kommentarer eller antakelser. Hvis en ikke skal uttale seg pga risiko for å ta feil blir det ikke mange kommentarer igjen.

Alle kan derimot alltid se tilbake på hva en tidligere har uttalt og til ettertanke vurdere hvordan en går frem i nye kommentarer. Ser ingen grunn til håning av de som har tatt feil av den grunn.

Vær heller glad for at du ikke har gjort samme feilen som en del av oss andre :slight_smile:

4 Likes

SWL hører jo også med til unntakene på til Funcom når det kommer til vellykket lansering.

CE på PC var riktignok buggy som f…, men det var jo en vellykket lansering. Kan ikke tro at Funcom sitt rykte gjorde at det solgte bedre for å si det sånn. Heller motsatt.

CE på xbox kan vel neppe kalles en suksess, men der var det faktisk endel uheldige omstendigheter som trakk ned. Du kan lese om dem det i intervjuet her: https://www.gamasutra.com/view/news/305737/Inside_the_development_of_Conan_Exiles_The_Frozen_North.php, les fra "Joel Bylos: (laughs) I don’t think " og et par paragafer nedover.

Nå skal det også sies at Funcom var naive og lærte veldig mye fra Xbox-lanseringen. Spørsmålet blir jo da hvor bra man tror PS4-lanseringen blir rent teknisk. Jeg tror de kommer til å ha lært nok fra Q3 2017 til Q1 2018 at de klarer å få en solid lansering. Det ser jo bl.a. ut som de har tenkt å implementere alt mulig av features før lansering, slik at lanseringen kun inneholder nytt innhold, ikke nye spill-mekanikker. Funcom har også vært åpne om at de vurderer å kutte features for å nå deadlinen. Sånn sett, så er det mer sannsynlig at Funcom slipper noe som er godt testet enn noe som har alt av features.

Selvfølgelig, alt kan skje ved lansering, men teknisk, så tror jeg den blir terningkast 4 mot xbox launchen sin terningkast 1. PC-lanseringen er terningkast 1 rent teknisk den også, men der er folk relativt godt vant til at EA er shitty.

Men dette skjer jo hver gang? Neste gang skal man lære… Og med terningkast 1 på lanseringene på PC og Xbox, hvorfor skal jeg da forvente noe mer enn maks terningkast 2 på PS4-lansering, der de i tillegg har andre som porter spillet for seg? Jeg sier ikke at det ikke kan skje, jeg bare har mine tvil.

Hver gang ? Du glemmer kanskje at de hadde 3 lanseringer hvor spillene var ca buggfrie. Og hadde du fulgt med litt så hadde du også fått med deg at Joel og teamet var overrasket over hvor sensitive spillere var for bugs i early access.

Skulle man hørt på det du sier ville man jo trodd at CE hadde solgt 100k og ikke nær en million ( som faktisk er status).

Ja, da er det jo greit. Når de er overrasket, siden de ikke har gjort tilstrekkelig research. Det er jo positivt.

1 Like