Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Det er ikke sånn at mcap magisk finner sitt rette nivå, det er et spørsmål om tilbud og etterspørsel, og dersom Funcom har rett i at etterspørselen var så lav så bør kursen ned til emisjonskursen. Jeg er heller ingen jus ekspert, men det kan også være knyttet jurdisk risiko rundt hvordan dette er gjennomført.

Men selvfølgelig hvis man sitter langsiktig og det blir suksesser fremover så vil mcap før eller senere styres av cash flow, jeg har også full forståelse for den strategien.

Emisjonen reddet Funcom. De virker ha prøvd og prøvd. Å gå ut med et offentlig forsøk mot småsparere ville vært selvmord tror jeg. De måtte skaffe minst 5 millioner dollar. Jebsen virket ikke vill stille opp med mer penger. De kunne enkelt slått selskapet konkurs og overtatt alt om de ønsket det. Hvis en offentlig fortrinnsemisjon falt ville ingen tatt i selskapet med ildtang. Og ville ha ødelagt for forventningene til spillet. Ville de ansatte gamble på dette eller forsvunnet først som sist? Galskapen her er kanskje at kursen har gått fra 80-90 øre før nyttår til 2,50 selv om selskapet ut fra meldinger var i pengeskvis.

Ut fra meldinger ser det ut til at investorgruppen har brukt mye tid på å endre lånebetingelser og annet mot Jebsen som er til nytte for alle. Emisjonskursen i gjennomsnitt er 85 øre om jeg regner rett. Alle vet at Funcom er skyhøy risiko og skyhøy gevinst om det går rett. Derfor er jeg ikke sikker på at de nye aktørene kaster ut så mye på 1 krone. De må jo ha brukt mye tid på en slik komplisert avtale. Salg tok brått slutt på fredag og det er lovende.
Funcom var priset over en milliard i forkant av lansering av Conan og Secret World. Husker ikke hva det var når de slapp Lego? Nå er selskapet priset til litt over 200 millioner med bedret gjeldsside, egenkapital og ikke så dominert av en eier. Veldig mye ligger til rette for et forventningsrally og jeg tror sjansene for en hit for CE er bedre enn noe annen satsning som Funcom har kommet med.

7 Likes

Markedet forteller oss allerede noe annet…

Dere kan få rett men nå er ikke alle de nye aksjene ute enda.

1 Like

Hadde nå vært en mer normal emisjonskurs. Kunne vi nok nærmet oss mer. Kommer kursen i nærheten av krona blir det slukt av markedet. Mitt bet :slight_smile:kortsiktig svingninger men når en måned har gått har vi god avkastning igjen.

De skriver jo:

The Private Placement deviated from the existing
shareholders preferential right for new shares as set
out in Article 97 of Book 2 of the Dutch Civil Code
(Burgerlijk Wetboek) as the Private Placement was not
directed towards all existing shareholders.

Mao, de var klar over at dette var på kanten, men jeg tror det blir vanskelig å argumentere for at Funcom kunne med sikkerhet si at de ville klart å gjennomføre en bredere emisjon. Det blir nevnt at mange har sagt seg villige til å bli med på emisjonen på diverse forum osv, men mange av de største fiskene her tror jeg nok faktisk var med på den som faktisk ble kjørt. Sånn sett, så kan de argumentere med at det de gjorde var til aksjonærenes beste.

Funcom er nå verdsatt til rundt 250 millioner og de har ett spill på tapetet, Conan Exiles, som skal forsvare denne verdien.

Jeg har prøvd å regne på hva evt salgstall vil innebære i denne tråden: Conan Exiles salgstall spekulering og jeg mener de må selge ca 450k over livstiden (noe sånt som 150k de første månedene?) for å gå i null. Se tråden for detaljene). Da regner jeg med at de vil ha kjørt på med minimumsinvesteringen på 4musd som de har definert i siste kvartalsrapport. Det er et tall jeg synes er langt fra noen selvfølge.

Hvis man tar et annet scenario, 1000k over livstiden og 300k de første månedene, så regner jeg med at de vil dra inn 8,8musd og ha økt investeringen til rundt 6musd over livstiden, og drar da inn 2,8MUSD i overskudd, eller 23MNOK. Det synes jeg forsvarer en mcap på 250 millioner, men ikke nødvendigvis så mye mer. Det er der vi er i dag.

Jeg tror vi må opp på 1,5 - 2 millioner salg over livstiden og 450-600k salg de første månedene for at det virkelig skal monne for Funcom. Alt de har levert utenom AoC for snart ti år siden har vært veldig nisjepreget. Her tror jeg mange er fristet til å si at AoC solgte jo godt over millionen første 12 måneder, men det er nok da lett å glemme at AoC hadde et markedsføringsbudsjett som alene er større enn budsjettet til CE før early access!

Funcom er jo også kjent for å lage spill som er nisjepreget, og jeg vet rett og slett ikke om Funcom har det i seg å lage et spill med massemarkedet. The Park er jo Funcom sin vri på horror-sjangeren, og er jo laaaaangt utenfor normalen for det markedet.

5 Likes

Sorry, my bad, Funcom var priset mye høyere før lansering av Conan og Secret World - over 2 milliarder faktisk mot 250 millioner nå. Og 700 mill da Lego ble lansert.

1 Like

på med tinfoil? :slight_smile:

Overført fra hvem? Ingen har de aksjene du snakker om. Jebsen har maks 13 mill aksjer igjen om han har lånt ut noe. Det er en livsfarlig short. Det er rett og slett ikke sannsynlig. Hvis noen har shortet, så vent dere tidenes inndekningsrally.

1 Like

Vel, la oss si at det er alle aksjene er lånt ut til de som bruker NEO, de nettosolgte 1 million på fredag, og med potensielt 13 millioner aksjer igjen, så kan de fortsette salget i tempoet fra fredag til og med 10 juni, som er 8 handelsdager unna.

Jeg tror ikke markedet kommer til å ta unna såpass, volumet vil nok falle fram til 10. juni.

2 Likes

Positive og negative sider ved caset

Pluss

  • Gjelden under kontroll
  • Positiv egenkapital
  • Spill delvis utviklet basert på en kjent IP, med stort potensial som skal lanseres i Early Access “late summer” (sep-okt?)
  • Cash nok til:
    a) Allows for funding operations until Early Access launch of “Conan Exiles” in 2016
    b) Allows for minimal internal restructuring expense for long term savings
    c) Allows for 500T to 1M USD of marketing spend in 2016
  • Ledelsen har gjort gode operative grep og lansert The Park på Steam og konsoll på en vellykket måte.

Minus

  • Institusjonelle / profesjonelle investorer verdsetter aksjen til 0.55
  • Ledelsen har gjennomført en emisjon som har gått utover mindre aksjonærer. Vil de fortsette å ikke prioritere denne gruppen aksjonærer særlig?
  • Mulig stort overheng av aksjer som skal ut på markedet. Funcom og rådgivere har bedømt at det er (stor) risiko for at markedet ikke vil kunne svelge denne mengden.
  • Dårlig track record i utvikling og lansering av større spill.
  • Vanskelig å prissette aksjen nå, tiltrekker seg tradere og spekulanter. Vi kan forvente høy volatilitet.
  • Mulig juridisk risiko rundt gjennomføringen av emisjonen. Dette må fortsatt godkjennes.
5 Likes

Det tror jeg. Markedet har vist hvem som helst at prisen på denne emisjonen var gal. 34 millioner aksjer omsatt godt over 1 kroner stykket. Min teori er at NEO er Jebsen som selger for å komme under budpliktgrense. salget trenger ikke meldes før han setter punktum for reduksjonen.

Hvis det er snakk om short, så tror jeg NEO sin reduserte lyst til å pisse ut aksjer heller dreier seg om at de har fått med seg økt risiko for at de har undervurdert markedet. Folk vet om kort tid om dette er short eller ikke, hvis de ikke passer seg så blir de overmannet av markedet og dette kan bli et eventyr som kan koste langt mer enn hva de nettopp har tjent på emisjonen. 13 mill aksjer er nesten 1/3 av det som ble omsatt på 9 timer på Torsdag og Fredag.

Funcom har sagt at de definerer sommer som juni-sept (utfra svar gitt på mail fra Funcom til et annet forum-medlem). September er nok det de mener, men små eller store forsinkelser er jo selvfølgelig mulig.

Nei, profesjonelle investorene tror det er god risk/reward å kjøpe aksjen til 0,55kr. De må nok da mene an verdien er endel høyere.

Dette, mer enn det fundamentale tror jeg vil styre kursen de neste 3-4 ukene. Jeg orket ikke den runddansen og er nå ute inntil kursen er nærmere det jeg tenker på som “idiotsikkert”, eller vi er ferdige med den perioden.

1 Like
  • Institusjonelle / profesjonelle investorer verdsetter aksjen til 0.55

Nei, jeg tror de tror funcom er betydelig mer verdt, men de har brukt funcoms desperate situasjon til å få absolutt billigst mulig pris.

5 Likes

Hvorfor har ikke Ny Teknik, Storvestre m.fl tatt dette hvis verdien er høyere? Jeg er enig i at prisen er lav, men hvis vi skal stole på ledelsen er dette det beste de kunne få til etter mange mange måneder og de har vært gjennom mange runder på veien som ikke har ført frem.

3 Likes

Godt spørsmål, og jeg har vel bare spekulering som svar: de kunne sikkert kjørt en emisjon på 1krone, eller kanskje 1,50, men hadde da bare fått inn f.eks halvparten så stort beløp. Gruppen som har kontaktet Funcom har nok kommet med et “take-it-or-leave-it” forslag og var ikke villige til å bli med på 1 - 1,50.

2 Likes

Jeg bare prøver å ta inn over meg den informasjonen vi får. Jeg trodde på forhånd at de ville klare å hente inn friske penger på 1.55-2.20 og fra mye bedre eiere enn vi har nå (bortsett fra Storebrand, som jeg synes det var positivt at de fikk med forhåpentligvis som en langsiktig eier på reisen videre fremover).

Jeg var veldig heldig siden kursen gikk ganske langt over det øvre sjiktet som jeg trodde de ville klare å hente på, og dermed solgte jeg mine aksjer siden jeg ikke så noen oppside før emisjonen.

2 Likes

Det er vel ikke umulig at de er med på spleiselaget, men at de ikke har passert meldingspliktige flagg-grenser?

2 Likes

Gratulerer jeg mistenkte dumpingsemisjon etter å ha lest GF-papirene og vektet meg ned. Har benyttet meg av nedturen til å kjøpe mer.Er nå i pluss faktisk.

Og nå prøver du å være lur med å vente til aksjen er nede på 0,55? Ikke sikkert det går. Generelt det å time bunnen er fryktelig vanskelig og bare ytterst få klarer det. Da er det ofte bedre og kjøpe litt nå og da. Det fundamentale i Funcom ser bedre ut enn på svært lenge.

4 Likes

Egentlig ikke. Jeg tror mange som er med har tenkt mest på hva som har skjedd med kursen før release av tidligere spill og mindre på hva verdiene er.

3 Likes