De skriver jo:
The Private Placement deviated from the existing
shareholders preferential right for new shares as set
out in Article 97 of Book 2 of the Dutch Civil Code
(Burgerlijk Wetboek) as the Private Placement was not
directed towards all existing shareholders.
Mao, de var klar over at dette var på kanten, men jeg tror det blir vanskelig å argumentere for at Funcom kunne med sikkerhet si at de ville klart å gjennomføre en bredere emisjon. Det blir nevnt at mange har sagt seg villige til å bli med på emisjonen på diverse forum osv, men mange av de største fiskene her tror jeg nok faktisk var med på den som faktisk ble kjørt. Sånn sett, så kan de argumentere med at det de gjorde var til aksjonærenes beste.
Funcom er nå verdsatt til rundt 250 millioner og de har ett spill på tapetet, Conan Exiles, som skal forsvare denne verdien.
Jeg har prøvd å regne på hva evt salgstall vil innebære i denne tråden: Conan Exiles salgstall spekulering og jeg mener de må selge ca 450k over livstiden (noe sånt som 150k de første månedene?) for å gå i null. Se tråden for detaljene). Da regner jeg med at de vil ha kjørt på med minimumsinvesteringen på 4musd som de har definert i siste kvartalsrapport. Det er et tall jeg synes er langt fra noen selvfølge.
Hvis man tar et annet scenario, 1000k over livstiden og 300k de første månedene, så regner jeg med at de vil dra inn 8,8musd og ha økt investeringen til rundt 6musd over livstiden, og drar da inn 2,8MUSD i overskudd, eller 23MNOK. Det synes jeg forsvarer en mcap på 250 millioner, men ikke nødvendigvis så mye mer. Det er der vi er i dag.
Jeg tror vi må opp på 1,5 - 2 millioner salg over livstiden og 450-600k salg de første månedene for at det virkelig skal monne for Funcom. Alt de har levert utenom AoC for snart ti år siden har vært veldig nisjepreget. Her tror jeg mange er fristet til å si at AoC solgte jo godt over millionen første 12 måneder, men det er nok da lett å glemme at AoC hadde et markedsføringsbudsjett som alene er større enn budsjettet til CE før early access!
Funcom er jo også kjent for å lage spill som er nisjepreget, og jeg vet rett og slett ikke om Funcom har det i seg å lage et spill med massemarkedet. The Park er jo Funcom sin vri på horror-sjangeren, og er jo laaaaangt utenfor normalen for det markedet.