Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom - Teknisk Analyse (TA)

Hmm, jeg har ikke sett så nøye på denne i det siste, fordi jeg har hatt en liten posisjon hvor jeg har vært fornøyd med inngang.

Men må si at jeg synes denne begynner å nærme seg særdeles interessant. Den synker og synker, selv om accumulation/distribution er sterkt. har mer og mer sansen for den som en kontrær indikator som kan påvise om kursen synker pga manipulering.

Det er jo litt upent at den har kommet nedenfor trendkanalen slik jeg tegner den men.

image

3 Likes

Ser for j** ut teknisk, men bra fundamentalt. Business as usual på Oslo Børs.

6 Likes

Ser du ikke at du og @Bullishproof snakker ut fra to vidt forskjellige filosofier? Han tenker som en trader, en trader er opptatt av å minimere risiko. Det innebærer å vente på bekreftelse. Det er et helt annet mindset enn f.eks støttekjøpe seg til et OK snitt.

En trader vil typisk finne et sannsynlig støttenivå, backteste hypotesen med historiske data, sjekke flere indikatorer for å se om det kan gi korrelasjon osv. før man foretar et kjøp - sist men ikke minst, en trader har INGEN problemer med å kjøpe 20% høyere om det betyr at risikoen er redusert med 50% fordi man har bekreftelsen i ryggen.

Håp er ikke en viable strategi om man skal trade.

Om man tror det snur på 17, burde man ikke begynne å kjøpe når den bikker under 18 og nedover?

Nei! Svaret på hvorfor ser du over.

Jeg tenkte som deg frem til i år. Jeg ville heller kjøpe på det jeg “trodde” var bunn fremfor å misse 20% opp. Nå tenker jeg totalt annerledes. F.eks; kjøper jeg Nano på 60 og selger på 67, og den går videre, så betyr det ingenting. Da kjøper jeg ved neste pullback, selv om jeg må kjøpe for mer enn det jeg solgte for.

“…men, du har jo gått glipp av gevinst!”

Ja, men jeg har også minimert risiko hele veien. Slik jeg ser på det trykker jeg på en “reset” knapp. Så venter jeg til jeg finner en ny inngang. Du må bare få hjernen til å ikke tenke på at du kjøper for mer enn du solgte for - for så lenge du tjener på det samtidig som du minimerer risiko, så er det bare det som betyr noe!

(Hadde denne diskusjonen i Nano sist uke da det var spesielt en skribent som var i harnisk fordi jeg solgte på 66. Ja, den gikk videre til 67, men den ligger også på 60 nå. Skal jeg risikere en nedside på 6 kr for å tjene 1 kr ekstra? Makes no sense).

Case in point: kompis ville kjøpe BTC. Jeg anbefalte ham å vente og se om forrige støttenivå holdt. Det gjorde den ikke, den føk under, men har nå bouncet hardt og er ca. $500 over der han vurderte kjøp. Burde han kjøpt? Nei, fordi den røk under støttenivå med $2-300. Når det skjer sitter du og svetter for du vet ikke når det snur. Han angrer nå på at han ikke kjøpte, men han glemmer at han først måtte ha vært med ned for å få være med opp. Hadde han likevel kjøpt før test av støtte hadde han nok ringt og sagt han angret på at han kjøpte.

Det er ufattelig mange faktorer som går inn i en TA som kanskje ikke vises igjen skriftlig fordi avsender tar det for gitt at mottaker er inneforstått med bl.a risikoanalyse og basic tradingstrategi. Håper det ga litt mening @Paddy80 ?

(Ikke meningen å si hvordan du tenker @Bullishproof - men jeg følger tankegangen din så tok meg den frihet, men arrester meg gjerne :slight_smile: ).

39 Likes

Kanoninnlegg @Nocturne !

3 Likes

Akkurat nå ser den oversolgt til de grader. Mulig opp å teste 19 imorgen?

1 Like

2 posts were merged into an existing topic: Funcom Fundamentale forhold

Du må heller ikke glemme det herlige ordtaket: “Det er aldri feil å ta gevinst” :slight_smile:
Altså, man kan irritere seg over att man kjøper på 60, selger på 65 og den går til 80. Nei, gevinsten din ble ikke like stor, MEN du fikk gevinst. Jeg har sittet stille i båten på FUN og var med opp på toppen nå, og hadde trua. Lå vel +45% omtrent på det meste. Dog, med den veien aksjen har tatt, så solgte jeg meg ut i går på +10% bare for å sikre gevinst. Ja, det er surt å ha “tapt” de siste prosentene, men jeg står jo fritt til å gå inn igjen i aksjen når jeg føler for det, så jeg kan heller bli med opp igjen senere…

9 Likes

Update

5 Likes

Hode skulder kne og tå. Kne og tå?

Slik går sangen, så da er det dit vi skal.

(vil innebære en bounce opp fra tå til kne, for så igjen å gå ned til tå)

1 Like

Får vurdere kjøp på 16.80 senere denne mnd :wink:

Var dagens candle engulfing forresten?

Har en klar plan for handlene i Funcom, og 16.8 er et punkt jeg går ganske tungt inn på. Dagens candle sier ikke meg så mye, kan være en bearish hammer, spørs på utviklingen imorgen.

4 Likes

Lyckta till… tekniker :slight_smile:

1 Like

Høres ut som en heth-formasjon. #89øre

Jeg og. Håper det bunner ca 1 - 10 august. Muligens litt før.

2 Likes

nei, men mulig bullish harami

:+1:… Var forresten inne på investing.com for å sjekke ut lysestaken og forvillet meg inn på «technical»…den så slik ut…bilde

Godt da at investopedia tilbyr sikrere investeringsmuligheter (nederst i grønt)…:sweat_smile:

1 Like

Her er chartet etter close i dag.

Her har @Nocturne, @Bullishproof og @holmes hver sin tolkning av dagens candle. Noen av dere som ønsker/gidder å si litt om hvorfor dere tolker den slik? :slightly_smiling_face:

3 Likes

Jeg bruker ikke candlestick formations selv, men norsk bulls kaller det en bullish harami.

Og her er forklaring:
https://www.candlesticker.com/Pattern.aspx?lang=en&Pattern=2102

1 Like

Generelt ikke det beste at den går høyt for å trekke seg godt tilbake, men samtidig endte den over forrige sluttkurs, så jeg er nøytral.

Ser ikke så mye på candlestickformasjoner, men ser man på charter jeg postet tidligere er det jo en tydelig pullback etter brudd ned fra 19-nivået.

4 Likes