Diskusjon Triggere PortefĂžljer AksjonĂŠrlister

Makro, indeks, valuta 🌎

Lite spĂžrsmĂ„l. NĂ„r det gjelder “gjennomsnitts” lĂžnn i Norge, er det med eller uten aksjeutbytte, leie inntekter osv? Ell er det kun lĂžnn fra jobb

LĂžnn utbetalt til ansatte

1 Like

Wage er lĂžnn, ikke inkludert biinntekter :blush::+1:

Skulle ha likt Ă„ sett en graf med kapitalinntekter i tillegg, vi alle vet jo at kapital har en tendens til Ă„ heve kapitalen.

Ligger personlig en del under gjennomsnitt da, men en del over med biinntekter :stuck_out_tongue: :slightly_smiling_face:

2 Likes

De kan godt heve den mange ganger til ogsÄ uten Ä gÄ utover spÄdommens rammer. «Lav rente» i denne sammenheng er noen fÄ prosentpoeng. Lenge siden jeg har lest boka hans, men mener Ä huske at han brukte begrepet relativt til 90-tallet.

Det vil jeg kalle en konspirasjonsteori nÄr det gjelder de aller fleste siviliserte demokratier. Det mÄ vi kunne forutsette at ikke er tilfelle. Dataene og teknikkene er godt dokumentert og tilgjengelig hos SSB og deres motparter i andre land, og blir stadig gjennomgÄtt av akademia. Det er sÄ store feilmarginer i beregning av kpi uansett at det ville ikke hatt mye for seg Ä tukle for mye med det. Det er i beste fall en indikator pÄ hva inflasjonen kan vÊre. I tillegg er det verdt Ä nevne at forskning viser at inflasjonen i Norge stort sett reelt vil vÊre lavere enn KPI, hvilket innebÊrer at vi reelt setter renten hÞyere enn vi mÄ, og da faller jo argumentet over i fisk.

2 Likes

Denne diskusjonen starter her: https://beta.tekinvestor.no/t/boligmarkedet/265/1129

Mr.Durden mener vi ikke ser skogen for bare trĂŠr :

1 Like

Zero Hedge’s content has been classified as “alt-right”,[3] anti-establishment, conspiratorial, and economically pessimistic,[4][5] and has been criticized for presenting extreme and sometimes pro-Russian views.[1][6][7][1]

Sakset fra wiki. Det der er en kilde jeg ikke ville brukt mye tid pÄ.

Er ikke “vanlig” media alt-left? Pro state, economically everything to the moon forever? Sunt Ă„ lese litt fra begge sider, spĂžr du meg, og danne seg et eget bilde av hvordan verden fungerer.

2 Likes

Alt-right bevegelsen identifiserer seg med konspirasjonsteorier, hvit makt og hvit nasjonalisme. Det er ikke mennesker det under noen omstendighet er sunt Ä hÞre pÄ etter min mening.

“Alt-left” er begrepet Trump bruker til Ă„ omtale venstreorienterte aktivistgrupper. FĂžr ham var det ingen som brukte begrepet om noe. De eneste man kan kalle det i Norge er vel Blitzerne eller enkelte deler av Fagbevegelsen. Norsk media er ikke “Alt-left” pĂ„ noen som helst mĂ„te. Det er enkelte aviser som er mer venstreorientert enn andre helt klart, men fĂžlgende grafer fra en undersĂžkelse gjort av Nordiske Mediedager viser at norsk media ikke er spesielt venstrevridd, tvert i mot blir det mer og mer hĂžyreorientert, i en fin balanse. (Publisert i finansavisen 12.05.15)

image

AltsÄ  les litt pĂ„ zerhedge, og fortell meg sĂ„ om du synes anti-establishment, pro-russian og alt-right er beskrivelser som passer siden


konspiratorisk
 tja

de presenterer kontinuerlig teorier om markedsutviklingen, men alt er basert pÄ et ultraliberalt markedssyn.

Det har vÊrt postet mye linker til zerohedge her pÄ TekInvestor, dette er fÞrste gang noen anklager de for Ä vÊre bÄde pro-trump og pro-putin :stuck_out_tongue:

1 Like

Du slo meg som typen @Fenriz :grin:

Som nevnt over, greit Ă„ lese litt fra begge sider.
Vi har en bias med kun Ä finne ting som gjenspeiler vÄrt eget syn. Trenger jo ikke bety at man tar alt zerohedge sier for god fisk heller.

2 Likes

jassÄ gitt
? :slight_smile:

ZH har jo en agenda, men er den sÄ mye mer enn pro-marked ?
Det skrives endel interessant pÄ siden, han finner frem fakta og statistikk som ikke stÄr pÄ e24 og dn, og det synest jeg er gÞy.

SÄ trekker ZH endel konklusjoner basert pÄ informasjonen, som enten er himmel eller helvete


Anyways, artikkelen over var imo interessant, fordi markedet oppfĂžrer seg som om alt gĂ„r pĂ„ skinner, men vi alle “vet” at markedet er ekstremt dopet.

1 Like

Veldig viktig poeng, @Fenriz, det du skriver om fakta og statistikk. ZH refererer til kilder. E24 bare “mener” ting veldig ofte, og dette styrer veldig lett de naive. Det kan godt hende de sitter pĂ„ gode fakta og tall, men dette serverer de sjelden leserne. Og nĂ„r de bare er positive, selv nĂ„r markedet faller, mister de kred hos meg ihvertfall. Christian Dreyer, leder av Norges Eierforbund, er en E24 alltid forhĂžrer seg med om boligmarkedet. Han har utvilsomt en agenda (det er jo som Ă„ be tobakkindustrien produsere forskning om hvorvidt rĂžyking er bra eller dĂ„rlig for helsen) og er alltid ultrapositiv til markedet.

1 Like

Viser ikke de grafene at journalistene blir mer og mer venstrevridde? Og er dette basert pĂ„ hva de ansatte stemmer? Hvis ja, ville jeg ikke lagt for mye vekt pĂ„ de undersĂžkelsene du viser til. Om det hadde vĂŠrt mulig Ă„ “mĂ„lt” stoffet de publiserer, ville nok det vist et venstrevridd syn. Hva en person mener personlig og hva som blir publisert i avisene har vel liten sammenheng. HĂžrt om uttrykket politisk korrekt? TĂžr pĂ„stĂ„ avisene streber etter Ă„ vĂŠre politisk korrekte. Hvis ikke faller de nok fort utenfor som “rasistiske”, “konspiratoriske” eller hva som helst annet som er upopulĂŠrt.

Her leste jeg jaggu grafen feil vei, sÄ der mÄ jeg legge meg flat. Men fortsatt ganske jevnt fordelt.Det er basert pÄ hva henholdsvis de ansatte og redaktÞren stemmer ja. Innholdsmessig politisk retning hviler antakelig mer pÄ skuldrene til redaktÞren enn de ansatte i denne sammenheng.

Jeg har tro pÄ en fri og uavhengig presse og at de skriver om det de mener er av nyhetsverdi, og at eventuell politisk korrekthet kommer i andre rekke.Om du vil vÊre mistroisk til norske mediers motiver er det opp til deg, men jeg er i sÄ fall uenig i at norsk presse fremstÄr som venstrevridd.

Jeg anklaget dem ikke for det, jeg siterte hva som skrives om dem. Jeg kjente ikke til dem, sÄ jeg googlet det. PÄ wikipedia er det kildehenvisninger til hvem som anklager dem for disse synspunktene og hvorfor om du er interessert i Ä vite mer om det.

1 Like

Kan ta en titt.
Uansett, sÄ er jeg av den oppfatning at saken jeg linket til over har relevans for trÄden og at den har tilstrekkelig med gode kildehenvisninger for Ä kunne vurderes som seriÞs.

Byggde videre pÄ din kommentar, har selv linket til ZH sÄ :smiley: :stuck_out_tongue:

Hva tenker folk om denne?:

"Jeg har vÊrt aktiv i aksjemarkedet i 27 Är og har gjennom denne perioden enten som portefÞljeforvalter, privat investor eller aksjemegler vÊrt svÊrt opptatt av investorpsykologi eller sentiment. Da med spesielt fokus pÄ Wall Street.

Dette er faktorer som pÄ vanligvis fÄr stor effekt for utviklingen til Oslo BÞrs.

NÄ begynner sentimentet pÄ Wall Street og andre nÞkkelmarkedet Ä bevege seg over til Ä vÊre mer risikofylt, noen steder svÊrt opphetet og jeg har vedlagt en ukerapport jeg utarbeider med argumenter/tilstander som tilsier at investorer skal begynne Ä se mer pÄ risk, bli kvitt svake og illikvide aksjer.

Det er ingen som vet hvor og nÄr markedet topper, men jeg liker ikke det faktum at flokken synes Ä vÊre kraftig posisjonert for videre oppgang pÄ Wall Street!"

Hentet fra innlegg pÄ norske aksjer pÄ Facebook, pdf kan leses der. PÄ tide Ä redusere i risikofylte aksjer?

1 Like

Vi sÄ jo hva som skjedde da bussjÄfÞren gikk all in i funcom


Samtidig, sÄ ser det jo ut til at rentene holder seg lave:

1 Like