Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

PCI Biotech - Småprat 3 2020 (PCIB)

Hvorfor blir innleggene til Arve rapportert? Greit at han ikke har kontroll på å og og, men litt takhøyde bør det være.

13 Likes

Jeg vil bare påpeke at han heller ikke er så god på kommaregler.

4 Likes

Arve er en harmløs og hyggelig fyr. Han skal ikke være vår norsklærer. Det er nok mange her inne som har flere aksjer enn han uten å fortelle det… Foran “uten” her kunne det vært et komma. Det spiller liten rolle. Dette er småprat :slight_smile:

7 Likes

Det var også mitt poeng, småprat. Hvorfor gidder noen å rapportere disse harmløse innleggene? Synes «reker å rødvin» er et friskt pust i sivet.

16 Likes

Dette er en småprat-tråd i et selskap som har egne tråder hvor de viktigste tingene blir skrevet. Det bør være stoooor takhøyde for pjatt her, og det er egentlig mer slitsomt med de som påpeker hvor teite enkelte innlegg er. Tekinvestor er faktisk mitt favoritt sosiale medium, og det gledes hver gang jeg ser uleste innlegg på denne tråden.
God helg :beers:

46 Likes

En av utfordringene mange har er at det er mange nye innlegg å lese hver dag for de mest populære aksjene. Det kan gjøre det vanskelig å få med seg «alt». Derfor ber jeg om at innlegg som ikke har noe med selskapet å gjøre postes i en egnet tråd, f.eks Småprat 2020.

22 Likes

Einarsson satte opp Radforsk med en million for 30 år siden. I dag er verdien godt over 2 milliarder (og det er vel bare Vaccibody). Internasjonal vekker dette oppmerksomhet. Flere ser mot Norge, dette er etter min mening en megatrend. Plutselig er Norge en sikkelig biotek Hub? Interessant artikkel i DN. Og prising internasjonalt som PCIB med kliniske data er prisingen en brøkdel av eks verdier i USA :bomb:

Side 20 i Lørdagens DN

– Selskapene i Norge er hverken overpriset eller hypet. Hvis du sammenligner hvor langt selskapene våre er kommet i sin kliniske utvikling og de dataene de har, med for eksempel verdier i USA, så er selskapene våre priset til en brøkdel av det de blir i USA, sier Einarsson.

40 Likes

Prøver å reflektere over styrets tildeling av opsjoner til nøkkelpersonell.
Har fulgt med på dette sirkuset på hjemmesiden til PHO i flere år.
Det alt vesentlige av tildelte opsjoner har endt som verdiløse, fordi ledelsen ikke nådde velstmålene.
Derfor blir det spennende å se om PCIB vil lykkes.
Strike price på 50,36 er fornuftig.
Oppnår selskapet en god avtale med AZ i første omgang, er det en velfortjent premie til de som har bidratt.

7 Likes

Synes de har forhold seg til ansatte opsjoner veldig ryddig. Som du nevner en strike rate på 50, samtidig som de binder seg opp til å holde 1/3 av aksjene i 1 år, 2 år og 3 år. Fin måte og gi de mulighet til å tjene penger om de skulle lykkes samtidig som det også gir insentiver som går over lengre tid. Godt håndverk rett og slett.

29 Likes

Er jeg den eneste som helst ikke ser nogle af triggerne udløst før AZ svar? Ganske simpelt af frygt for min egen grådighed som før har gjort at jeg sælger for tidligt!
Plus et nej fra AZ kan opvejes af triggerne…

1 Like

Etter å ha hørt på Jonas Einarsson fra ca 7 min ut i Radium podcast 144 opptil flere ganger, sier han jo rett ut at PCIB sitter og forhandler om FimaNac-plattformen. Han sier IKKE eksplisitt at de forhandler om eksklusivitet, men han sier at de beholder ALLE ANDRE rettigheter vedr. FimaVacc og FimaChem-plattformene.

For egen regning kan jeg tilføye at det høres mest sannsynlig ut som det dreier seg om en eksklusiv FimNac-avtale. Altså kan vi glemme et oppkjøp av PCIB i denne omgang. I så fall, hva snakker vi da om i avtale-verdi?

Skal hoppe litt lett over analysen for å besvare mitt eget spørsmål, det er jo ting @Snoeffelen eksempelvis har sett på…skal vi si 10 MRD NOK hvorav 2 MRD up-front?? Dette bør kunne løfte kursen opp til intervallet 250-300 kr pr aksje.

Så kan man jo vurdere oppsplitting av selskapet i Vacc, Chem og Bac-deler for å fokusere aktivitetene og få fram verdiene i de andre plattformene.

Sånn sett blir det ikke noe mindre spennende hva som skjer etter at vi har fått på plass en (eventuell?) AZ-avtale. Selv om man ikke har vært med på Vaccibody-toget, behøver ikke PCIB-raketten bli spesielt mye dårligere. Vi nærmer oss en avklaring, gutter og jenter🚀…hang in there…

37 Likes

Einarson bekrefter at dem sitter å forhandler og det vet vi jo men han poengterer også at det er “enten eller”. Hvis såfremt osv AZ går for PCIB sin plattform SÅ får vi en solid avtale… Jeg sitter igjen med en litt skrekkblandet fryd som det heter når du er litt i tvil.
Han sier også bevisst eller ubevisst at det ikke er snakk om oppkjøp av hele PCIB.

4 Likes

Har spurt ledelsen for leeenge siden angående .
PciTEC.
Husk Alle som skal ta i bruk denne teknologien må ha laserutstyret som Pcib har !!!
Dette kan skilles ut i eget selskap.(medisinsk utstyr)
Men dette er det ikke tatt stilling til enda👍

6 Likes

Oppfordrer flere til å høre Einarson i fra ca 7 min og litt utover. Han bekrefter at dett kan være gull hvis såfremt osv

5 Likes

Seriøst?

Har dere fortsatt ikke skjønt at Einarsson ikke vet noe mer om hvordan samtalene mellom AZ og PCIB går enn oss andre?

Utrolig.

17 Likes

Det tror jeg de fleste forstår.

Samtidig er Einarsson i egen liga! Så at han VET mer tror jeg ikke, men han FORSTÅR mer enn forumet tilsammen :joy:

Og det er med bakgrunn i maaange slike evalueringer og due dill prosesser han har tatt del i direkte eller indirekte innen norsk biotek de siste 30 år!

Derimot tror jeg enkelte ikke har forstått den kompetanse, erfaring og gut feeling Einarsson besitter. Det er INGEN i Norge med slik track record. En million til flere milliarder!

Einarsson bør få kongens fortjeneste medalje i gull.

Det er denne bakgrunn som vektlegges tungt når Einarsson kommer med sin vurdering. Veier tungt! Det skulle bare mangle! Selvsagt fritt fram hvilke personer en vil velge å lytte til :sweat_smile:

Jeg lar all støy mutes når Einarsson kommenterer og vurderer!

14 Likes

Einarsson har flere ganger poengtert at han ikke har det fnugg av info. angående eventuelle forhandlinger mellom PCIB og AZ.
Så jeg reagerte også på måtene han ordla seg på med tanke på utfall.

1 Like

Er fimaNac kun verdt 10 milliarder.??? Det blir som og selge arvesoelvet for ingenting. For med fimaNac kan det lages ett tosiffret antall medisiner. Hvis noen skulle kreve enerett til fimaNac, boer fimaNac vaere verdt minst 40 milliarder kr.

For vi kan inngaa avtaler med 5 andre BP selskaper, og det er ikke sikkert at det er AZ som har medisinen som vil sende PCIB kursen ut i stratosfaeren. Den kan like gjerne komme fra andre BP selskap. Derfor er det veldig farlig og laase seg til ett BP selskap, saafremt ikke utbetalingen er skyhoey. Gjoer man det tar man en stor sjanse.

6 Likes

Jeg har postet følgende benchmarking tidligere (nov 19), og den er blitt repostet flere ganger senere:

"mRNA deals i biotech siste 5-6 år
Lager ikke linker til denne posten da det blir rotete og langt, samt er enkelt å søke opp for å verifisere.

  1. Mars 2013 AstraZeneca med Moderna Therpeutics; 240mill$ i up front og 180mill$ dollar i tekniske milepæler, dvs utbetalinger før godkjennelser og salg. AZ skulle sette i gang klinisk utvikling på inntil 40 targets, mao på samme sted som PCIB trolig nå er; planlegge og sette i gang klinisk utviklingsprogrammer.
  2. August 2016 Astra Zeneca betaler 140mill$ til Moderna Therapeutics i en kapitalutvidelse når Moderna starter sitt første klinisks studie i samarbeidet på mRNA med AZ.
  3. Juni 2016, Merck betaler 200mill$ til Moderna Theraputics for at de skal utvikle kreft vaksine basert på mRNA. Den gang i preklinisk, nå i fase 1. Mao sannsynligvis identisk med der PCIB pt er i sitt AZ-samarbeid.
  4. Oktober 2017, Eli Lilly betaler 50mill$ + tar en 53mill$ kapitalutvidelse, samt 1,7mrd$ i milepæler. Preklinisk.
  5. Sep 2016 Genentech betaler BioNTech 310mill€ i up front og near time milestones for utvikling av mRNA vaksiner preklinisk/tidlig klinisk.
  6. Aug 2018 Pfizer betaler BionTech 120mill$ i up front og 305mill$ miletsones for utvikling av mRNA influensavaksine. Prosjektet er per November 2019 i preklinisk.
  7. 2015 Sanofi betaler 60mill$ BioNTech i up front for utvikling av inntil 5 indikasjoner, med mulige milepæler på inntil 300mill$ for hver eneste av de 5 indikasjonen
  8. Januar 2019 Sanofi betaler 80mill€ til Biontech for utvikling av mRNA vaksine
  9. Juni 2018 Sanofi betaler Translate Bio 45mill$ i up front med 805mill$ i milepæler for utvikling av mRNA-vaksine.
  10. November 2019 Roche betaler Dicterna 200mill$ i up front og med milepæler på 1,47mrd$ for RNA-produkt i fase 1.

Kort oppsummert; Big Pharma betaler i størrelsesorden 1 til 2 mrd i upfront, med avtaleverdier på godt over 10 mrd. Til sammenligning ble Algeta solgt til Bayer for 3,5 ganger opprinnelig avtaleverdi.

Det er også viktig å bite seg merke i at de fleste er i pre-klinisk stadium og den som var lengst var ikke en gang ferdig med fase 1. Mao PCIB sitt samarbeid ligger trolig ikke noe kortere i løypa enn noen av disse avtalene."
.
.
.

Og da ser vi jo at avtaleverdier på 10mrdNOK+ er mulig i mRNA-segmentet, og at i noen tilfeller er up-fronten på 1-2 mrd NOK, selv om kanskje nivået 500 millNOK er “vanlig”.

Poenget er uansett at “normalen” for up-front på pre-kliniske assett ligger mer 1-2% av avtaleverdi, og øker mot 10%+ for assett i pivotal fase.

Jeg mener å vite at i Pål Falck sin analyse på PCIB så antar han en up-front for PCIBs FimaNAC med AZ på 100-200mNOK.
Om det betyr at han forventer at en avtale på 10mrdNOK med 1-2% i up-front eller at det er en up-front på 10% og 200mill$ i avtaleverdi har jeg ingen ide om, men tilnærmingen er nok mer tradisjonell og “riktig” før man faktisk vet noe konkret.

Men Vaccibody sin avtale kan jo på mange måter gi indikasjon om hva man kan håpe på, PCIB har jo likhet med PCIBen plattformteknologi, og prisingen kan bli deretter.

Vaccibody har jo også fått særdeles mye på et tidligere tidspunkt. Litt vanskelig å si hvor mye som faktisk blir utbetalt som up-front, dvs cash på labben ved avtalesignering, for ordlyden er jo “including initial upfront and near-term payments of USD 200 million”.

Uansett “payments” høres ut som 100% sikkert cash i nær fremtid, og etter hva jeg har hørt har ABG i sin analyse lagt 200m$ direkte til verdsettelsen av Vaccibody.
Leste også at Vaccibody nå skal øke bemanningen fra 20+ til 60 ansatte. Og i biotek med såpass mye spesialisert arbeid, og CRO/CMO-bruk så tyder en slik planlagt ekspansjon at Vaccibody nå har fått betydelig med penger å bruke på å utvide piplinen sin.

Uansett så er Vaccibody sin avtale en flott benchmarking på til hvilket nivå aksjekursen kan gå ved en AZ-avtale. Akkurat nå, snakker vi vel 400 NOK per PCIB-aksje gitt samme avtale som Vaccibody. Mao russiske prosenter fra dagens aksjekurs.

Graden av "committment " fra en partner vil selvsagt også påvirke, og skulle man være så heldig at AZ også skulle ønske en andel i PCIB ved en kapitalutvidelse vil jeg mene at det er svært poistivt.

104 Likes

JE er ikke insider og skal ikke ha tilgang til annen informasjon enn markedet, men han er vel kanskje den personen med best forutsetninger til å kunne vurdere hva som utspiller seg i samtalene mellom PCIB og AZ, så kanskje ikke så dumt å lytte til hans vurderinger(selv om han ikke sitter med fasiten).

4 Likes