Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Raketter og annen handel

Er bare ikke helt enig i at konsumenter kommer til å konsumere så mye mer fordi de får beholde litt mer av pengene hver gang de fyrer opp kokeplaten eller bensintanken. Dette er ikke perfekt omvendt korrelert selv om markedsøkonomi-lærebøker vil få oss til å tro det. Helt kort kan det bl.a. nevnes at folk gjerne vil bli gjeldfrie tidligere og kan godt tenkes å velge å prioritere nedbetaling av lån. Folk lever lengre og kommer til å leve enda lengre i fremtiden. Derfor vil også avsetning til pensjon stikke av med mye av de pengene som han karen tror vil føre til økt konsum pga lavere oljepris.

1 Like

Pilum:

Kan se ut som det blir en krasjlanding for denne - kanskje man skal være veldig forsiktig med disse miniputt-rakettene. Er ute av aksjen som jeg skrev over.

http://www.va.se/telegram-fran-direkt/?NewsId=1449383:961FA4BA-7A04-4823-B7BF-627FEF5415D2

1 Like

Kan det kanskje gå bra til slutt for mine olje bets?

Oil rises on U.S. data; bets for stockpile drop

http://www.reuters.com/article/2015/08/18/us-markets-oil-idUSKCN0QN00Z20150818

50% ned i går. Bra for deg at du var ute her.Raketter kan også styrte…

1 Like

Ja, man fikk et lite forvarsel da de utsatte resultatfremleggelse. Slike signaler er viktig å ta på alvor. Men jeg solgte før dette, mest fordi jeg styrer unna aksjer med liten omsetning som er vanskelige å komme ut av - så ren flaks. Har en god del Natto som unntak. Og litt kopy, men det er et bet på gull så der kan jeg være mer langsiktig.

2 Likes

Jeg sitter all cash nå…

50000 i Funcom mens ellers 95% flytende… Kjennes rart ut, men har problemer med å finne lukrative cases. Kjenner litt på at jeg burde kjøpt de Bearderivatene likevel. Men etter så mye nedgang tør jeg ikke. Verdens økonomier peiser fortsatt på, det er synsinger om fremtid som utgjør det meste her føler jeg.

1 Like

Aj aj kaster kortene her tror jeg… kan sikkert bli bra, men vil ha ned risiko nå

Lav rubel gjør at russerne kan fortsette å pumpe opp olje til lav pris

Det er dette derivatet jeg bruker for å shorte OMX nå, det er 1:1 uten gearing så det er ganske trygt å sitte i på litt lengre sikt (hvis du tror indeks i Stockholm kommer til å stå lavere en eller annen gang i fremtiden) i motsetning til derivater med gearing som ikke liker volatilitet og bare må brukes veldig kortsiktig.

1 Like

En viktig støtte som kan være i ferd med å brytes her, ligger nå og vipper rundt 1500. Spennende å se om den holder.

Edit:
Sluttet på 1 495

Klirr klirr

1 Like

Fortsetter denne å ligge under 43 lenge fremover må det stå virkelig ille til med verdensøkonomien… Denne gangen har jeg tatt et bet uten gearing så jeg har råd til å ligge i posisjonen selv om det fortsetter videre ned før det snur (forhåpentligvis). Sist gang med bull x 5 kom jeg meg ut rett før det bratte fallet fra 49 til 47. Litt flaks skal man ha.

Olje på 43 USD eller lavere tror jeg ikke kan være spesielt bra for Norge…(?)

Well-Oiled Disaster Coming - Mike Maloney

1 Like

Det er produksjonen som presser prisen ned… Ikke etterspørselen. Den øker faktisk Ganske så mye nå pga lave priser. Verdensøkonomien har lite med prisene å gjøre.

2 Likes

Verdensøkonomien har mye med prisen å gjøre.

1 Like

Det er vel en god blanding av tilbud og etterspørsel…men det er ikke gratis å ta opp oljen heller

Ikke på den måten du tror. Det er overproduksjon. Forbruket og etterspørsel av olje i år øker MYE… Det er bare det at markedet svømmer over av supply nå. Så verdensøkonomien har lite med denne prisreduksjonen å gjøre, den er nokså ene og alene dirigert av Saudi Arabia og Iran vs Skiferolje i USA… Noen spekulerer i at dette ikke er tidsrommet for mindre etterspørsel fra Kina for eksempel… MEN jeg understreker at det er en spekulasjon og ikke noe som man har sett… Vi har klart å komme helt ned til 40 USD fatet nesten uten Kinas hjelp eller Verdensøkonomiens hjelp som du sier… Det aller meste ligger i supply forholdene.

Kan være med på at det er 50-50 :slight_smile:

1 Like

huh? olje er olje… tilbud og etterspørsel bestemmer pris.

Hadde etterspørselen økt hvis prisen hadde vært over 100 USD? Tviler på det…

1 Like

Investeringer og volum synker når prisen går ned - problemet er at OPEC ser på dette som en krig mot USA der de vil beholde markedsandeler, men de har nok også en smertegrense.

Ja grensen er 13 USD fatet… Denne krigen taper USA og den er ikke over før alt som er igjen av skiferolje industrien er et skjelvende vrak av konkurhavarerte investorer.