Diskusjon Triggere Porteføljer Aksjonærlister

Funcom småprat

Aksjen er definitivt tryggere å eie nå enn før emi, men utslagene i RSI er kun en teknisk indikator som ikke er hensiktsmessig å basere seg på nå. De neste ukene tror jeg de fleste er usikre på om prisene holder seg oppe eller om de presset ned pga. de nye askjene som snart strømmer ut. Hvem vet om dagens kurs er en god inngang. Jeg venter i hvertfall litt lengre.

2 Likes

Ikke enda

Tror ikke RSI redder deg så mye når det fundamentale er fucka

1 Like

Det er jo akkurat det han selv sier om du tar deg tid til å lese posten. Posten var også svar til min post over, så han er nok mer en klar over det :wink:

1 Like

Det fundamentale er vel bedre enn noensinne nå?

7 Likes

Svarer deg i denne tråden i stedet for portefølje-tråden.

Spekulasjonen går ut på at de som har blitt med på emisjonen også har lånt aksjer fra Jebsen for å kunne selge seg ned inntil de får aksjene fra emisjonen og kan gi dem tilbake til Jebsen. Dette er da ren gevinstsikring fra de som har vært med i emisjonen.

Videre, så er det spekulert til at de har brukt NEO til dette, og derfra er det nettosolgt 9m aksjer siden emisjonen. 8m på torsdag, 1m på fredag. Max antall aksjer er vel rundt 25m?

En økning i kursen spekulerer jeg i at vil føre til at at NEO øker nedsalgstakten. Grunnen til dette er at det er 95m aksjer som blir trykt opp og bare 25m av disse kan altså selges (shortes) før 10. juni. Etter 10. juni, så ser jeg for meg at det er flere av emisjonsdeltakerene som vil være interessert i å kvitte seg med aksjer, så da kan det muligens bli litt trangt ut døra. Alternativt, så har disse tenkt å sitte til nærmere CE launch, alt avhengig av kursen. Jeg tror derfor ikke vi vil se noe dumping ned til 0,55, men samtidig tror jeg ikke vi vil se noe særlig over f.eks 1,40 før det blir bra fristende for emisjonsdeltakerene å selge (0,55 -> 1,40 = 154% gevinst).

Kort sagt: det har lite å si for shorterene at kursen går opp. De har mest sannsynlig vært med i emisjonen og kjøpt aksjene til 0,55, og trenger derfor ikke å kjøpe de tilbake i markedet, som ville presset prisen opp.

8 Likes

Nå er det mye vill gjetning.

Hva om vi bare gjetter på at markedet har samme syn som oss, Funcom er lavt priset også om du regner med alle de nye aksjene. Hvis noen shorter og de skulle vært dekt av et sikkerhetsnett (altså får aksjer den 10 Juni) så skulle de også flagget 5% eierandel ved 11.5 mill aksjer. Det er solgt 9 mill allerede nå, så igjen blir disse avanserte tankene ganske uvesentlig. Jeg tror det er viktigere å få med seg at siden emisjon så har det blitt handlet 34 mill aksjer. Markedet ser ut til å ta unna. Det som er trist er at alle de som kjøper nå er forsmådde folk som ble ekskludert fra emisjon men som gjerne ville vært med på en emisjon langt over krona. Men uansett så er det hyggelig å se at det blir litt gevinst på dem og.

Jeg gjetter fortsatt på at NEO er Jebsens salg. Jebsen trenger ikke flagge salget før han er ferdigsolgt. Med tanke på salgstakten så virker det som det tidspunktet nå nærmer seg.

1 Like

Innlegget ditt er da kun spekulasjon det også?

Jebsen hadde vel ca 25 mill aksjer, eller 25/92 = 27% av aksjene. Det er en flagggrense på 20%, så han kan ikke ha solgt seg ned lavere enn 18,4m aksjer, dvs at ha max kunne solgt 6,6m aksjer før flaggmelding, og det ble nettosolgt 8m aksjer via NEO på torsdag. Siden det ikke kom en flaggmelding, så er ihvertfall min konklusjon at dette var shortere, ikke Jebsen.

… Når jeg tenker meg om, så tar den siste børsmeldingen utgangspunkt i at emisjonsaksjene tas med i betraktning når det kommer til flaggmeldinger. I såfall kan det selges endel flere aksjer før Jebsen-salg må flaggmeldes, ca 13m.

1 Like

Jebsen hadde 24,x mill aksjer, 26,x% av selskapet. En selger trenger ikke flagge salget før salget er ferdig tror jeg, så her er flere ting mulig fortsatt. Det du nevner tviler jeg derfor på siden en aktør med så mange aksjer skulle blitt flagget på samme vis som Storebrand. Og forholdene er i bestefall slik at shortern du snakker om får 11.5 mill aksjer den 10 Juni. Mao vil det være rimelig livsfarlig fra dette punkt å shortselge fremover i håp om at kursen skal ned. Markedet er altfor sterkt til det.

Det kan være mulig man har sett en god del gevinstsikring allerede på et eller annet vis (men da fra mye mindre aktører som har lånt Jebsenaksjer… og husk taket går ved 24.x mill aksjer). Så langt har det vært omsatt 34 mill aksjer. Jeg tror disse nybegynnerne som var med på emisjonen har undervurdert Funcoms verdi sterkt og at de har sølt vekk gevinst her. De kunne lett solgt disse aksjene mye høyere.

1 Like

Det skal meldes straks du når flaggegrenser og med utgangspunkt i dagens antall aksjer.

Vi kan med sikkerhet si at dette ikke er Jebsen.

3 Likes

Jeg har vært med på noe annet vedr salg av aksjer. Men nå er ikke alt som skjer på børs 100% riktig hele tiden.

Vi kan og med sikkerhet si at denne NEO shortern ikke har stort flere aksjer igjen enn 11.5 - 9 mill = 2.5 mill aksjer. Har det vært gevinstsikring på lånte aksjer så er det i såfall fra mange mindre aktører. Uansett så ser det ut som markedet rimelig lett ristet av seg det. 34 mill aksjer omsatt.

Flagg-grensen går vel på 10% av 92m aksjer, så 9,2m aksjer?

Hvis det er en som shorter. Dette er jo en koordinert gruppe som har kommet med et tilbud til Funcom. Ikke usannsynlig at det er flere som har tegnet seg i emisjonen og lånt aksjer av Jebsen. 10% av 92m aksjer er 9,2m aksjer, så hvis nettosalget fra NEO blir høyere enn 200k på mandag, så vet man at det i såfall er flere shortselgere.

Flaggrensen er på 5%. Koordinert gruppe, høres veldig ulovlig ut. Det ville vært det samme som om vi hadde avtalt inne her at vi kollektivt skulle selge slik og slik for å få ned kurs. Her bør dine spekulasjoner stoppe.

Jeg tror det er så enkelt at Funcom er verdt dobbelt så mye nå som finansene er på plass. Videre tror jeg vi som et resultat av det, dag for dag vil øke i verdi. Det er irriterende at noen har fått gratis reis med inngang 0.55, like fullt så skal neppe Funcom ned i verdi (verken kortsiktig eller langsiktig) når dette med finansiering som har ridd aksjen som en mare i flere år endelig er løst.

1 Like

Dette sto i artikkelen

Grant of options:
As mentioned above, the Board intends to grant up to 5
million share options to members of the Company’s
management and other key employees. Such option grant
is subject to approval of the abovementioned board
authorisation to issue up to 130 million new shares.

The contemplated option grant is part of an on-going
option program and does not include grant of options
to the CEO or members of the Supervisory Board or the
Management Board of the Company. The exercise price
for the options will be the volume-weighted average
price of the shares in the Company in the five trading
days following the announcement of the Private
Placement.

ASC satte opp denne pakken for FUNCOM. Når tror dere ASC tippet på lavest kurs? Av meldingen og grant av options så ser det ut som de tipper på lavest kurs nå. Ikke noen uker frem i tid som dere foreslår. Det sagt så synes jeg det var ryddig i det minste at CEO og Supervisory board ikke får noen av disse opsjonene. Jeg er spent på om forsiktig “haussing” starter etter Onsdag neste uke. FUNCOM ledelsen bør ha dårlig samvittighet etter dette.

2 Likes

Du har nok rett, jeg fant bare flagg-grensene på 10/20/33/50/66/90%. I såfall så vet vi jo at det er mer enn en?

Når jeg snakker om koordinering, så mente jeg ikke noe mer enn at de har gjort samme avtale, dvs tegne seg for emisjonen og å låne aksjer fra Jebsen for å shorte. Å shorte i denne sammeheng har mer med å sikre seg gevinst som er lettere når det bare er 95m aksjer på markedet i stedet for 224 mill aksjer som det vil være om et par uker. Grunnen til shortingen er mao at de vil selge endel nå, og ikke etter 10. juni. Hensikten er mao ikke å drive kursen ned som det vanligvis er ved shorting.

… og ja, dette er spekulering fra min side, med utgangspunkt i det vi har sett av handler osv.

Greit. Men det du skriver nå er jo heller et pluss med tanke på umiddelbare fremtidsutsikter enn et minus. Hvis en stor del av de 34 mill omsatte nå var et forskudd på emisjonsaksjer så er mye av gevinstsikringen allerede skjedd. Dette fordi denne investorgruppen bruker nok neppe bare NEO. Kanskje de største gjorde det, men mye ble nok og solgt gjennom PAS, SKBN og andre vanlige meglerhus å bruke.

En annen ting konverteringsaksjene må du ikke regne med. De er i lockdown til senest 1 nov. Det er 188 mill aksjer i omøp etter 10 Juni.

2 Likes

Her har du nok rett, men det er nok lettere å selge med 92m aksjer i omløp enn 188m aksjer, så det endrer ikke så mye på konklusjonen.

Det er nok max 25m aksjer tilgjengelig for utlån, dvs Jebsen sine aksjer, så den konklusjonen ser jeg som usannsynlig.

Angående videre kursutvikling, så er jeg vel relativt nøytral, jeg tror vi vil ligge mellom 0,70 - 1,50 framover. Her avhenger veldig mye av hvordan de som har tegnet seg i emisjonen

Når det kommer til det fundamentale, så mener jeg CE må selge rundt 300k rundt launch og 1000k over livstiden for å forsvare dagens market cap på 250mnok*. Helt klart mulig, men jeg mener vi må godt over det for at Funcom skal gå noe særlig opp i verdi. Jeg synes derfor ikke risk/reward er positiv nok ved dagens prising.

Totalt sett, så har jeg tenkt å se om jeg kan få fisket til meg noe aksjer under kronen et sted, og hvis det ikke lykkes, så får det bare være. :wink:

*Break even tror jeg ligger ved 150k/450k, men det forsvarer ikke dagens mcap i mine øyne. For mer detaljert begrunnelse, se tidligere innlegg fra meg i denne tråden og Conan Exiles salgstallsspekuleringstråden.

1 Like

Når dere snakker om “launch”, snakker dere da om early access, eller den faktiske lanseringen langt frem i tid? (noen som har noen tanker om hvor lenge det vil være i early access? Noen spill er jo EA i flere år).

Det er vel stort sett early access launch som menes.
Såvidt jeg vet har de planlagt ca 1 år i early access, altså full release sommer 2017.

Edit: Vet ikke hvor jeg har 1 år fra, så ta det med en stor klype salt :wink: I årsrapport og Q1 sier de full release “to follow/at a later stage”.

1 Like